Skip to main content

حرفهای « چووالی» و عوامانه

حرفهای « چووالی» و عوامانه
آ. ائلیار

حرفهای«چووالی» و عوامانه بهاری«بیر تلیس داری یوکو دور تویوقلارا» -گونی ارزنی ست برای مرغها (عوام).
دیده شده کسانی که دیر زیسته و حوادث زیادی تجربه کرده اند، « ائلجه بیلن» میشوند، اما جناب بهاری کهن سال- منهای عکس آن مانیکن جوان و خوشگل بیچاره،که از او دزدیده بود- با تأسف فراوان، به زحمت « یئلجه بیلن» شده است. چنین است که گفته میشود، این جور آدمها زمانی میرسد که « آفتافایا، لاف-لافا دییرلر». و « چووالین آغزین آچار لار»...
بهاری در «قازان» خود « هزار و یک موضوع» را سربریده« قاینادیب دیر»، و برای شکم خالی عوام«گئن-بول آش پیشیریب دیر».
آش شله قلم کار، که امروزه خیلی مد است.
آدمی که هنوز معنی واژه ی « ترک Türk» را نتوانسته دریابد، آمده « از "ترک" ایده لوژی عثمانی و نژاد گرایی و خون و ژن پرستی» بافته و تحویل دیگران میدهد. و از چالدران و « خطایی ، شاه و شاعر آذربایجان» هم خجالت نمی کشد.

سواد سیاسی-تاریخی او تا این حد است که « انقلاب مشروطیت» را ساخته انگلیس می بیند. و در آرزوی چسباندن آذربایجان به آنکارای پاشاها و افندی ها می سوزد. که آذربایجان محو شود. آدمی که عقل و سوادش اش بیش از تبدیل « ذ» به « ز» و محو آذربایجان- با تز « نئو عثمانیزم داود اوغلو»- قد نمی دهد .
هر زمان گوسفندانی هستند که به دنبال سلاخ خود روان شوند. و فکر کنند که به چراگاه و « کؤوشن» میروند. اما نه همه.بهاری خیال میکند «همه» گوسفندند و او چوپان شان.

از « ارمنستان بزرگ» و « آسورستان» حرف میزند، « و ارتش عثمانی». این ها را « امپراتوری عثمانی در حال متلاشی شدن» به آذربایجان و غرب آذربایجان « هدیه» کرد. که « دعوای خانگی» خود را روی سرما خراب کردند و «دهها هزار» آذربایجانی بیگناه نابود شدند. تبریز در تاریخ خود حدود بیست سال در اشغال عثمانی ها بود. بیش از یک میلیون « آذربایجانی با خاک و مال خود در ارضروم و مناطق آذری نشین دیگر» نسل به نسل است که هنوز در اشغال و استعمار « افندی ها» گرفتاراند.

اگر راست میگویند، همه « ترک هستیم»، حساب -حساب، کاکا برادر. چرا تبریز را 20 سال اشغال کردند؟ چرا سرزمین های آذربایجان را که در تاریخ اشغال و تصرف کردند به آذربایجان بر نمی گردانند؟ چرا خسارات این گند کاریهای خود را نمی پردازند؟ و میکوشند توسط افرادی مثل بهاری این آذربایجان باقی مانده را هم محو کنند. با نام و زبان و فرهنگ اش؟ آدم باید خیلی « یئلجه بیلن» و خوخول باشد که اینها را نبیند. تغییر در املاء نام تاریخی« آذربایجان»، بدون انتخاب خود مردم آذربایجان، توهین به ملت آذربایجان است.
حرفهای این آدم آنقدر تهی از خرد و دانش است که ارزش توجه ندارد.