Skip to main content

نظر تحلیلی علیرضا اردبیلی در

نظر تحلیلی علیرضا اردبیلی در
Anonymous
عنوان مقاله:
جنبش خلق مسلمان آزمونی برای ملی گرایی در آزربایجان

نظر تحلیلی علیرضا اردبیلی در مورد مستند «جنبش خلق مسلمان آزمونی برای ملی گرایی در آزربایجان» از آرازنیوز تی‌وی

چند سطر در معرفي موضوع برنامه تلويزيوني زير:
جنبش خلق مسلمان پديده شگرفي در تاريخ ايران و آزربايجان بود. در جريان اين جنبش، همه كمونيست‌هاي ايراني در پشت سر آيت‌الله خميني و اصل ولايت فقيه در قبل يك جنبش وسيع ضد ولايت فقيه و فقيه بزرگي كه مخالف صريح اصل ولايت فقيه و حاكميت روحانيت بود، شمشير از رو بستند و بخشهايي از جريانات كمونيستي تا حد شركت عملي در سركوب جنبش پيش رفتند. آنها هم كه دست به چماق و اسلحه نبردند، با انتساب جنبش خلق مسلمان به امپرياليسم و «سرمايه داري ليبرال»(اصطلاحات ابداعي حزب توده و سازمان چريك‌هاي فدائي خلق ايران) براي مشروعيت دادن به سركوب جنبش در فضاي انقلابي آن زمان، با شور و شعف زائدالوصفي شركت كردند.

همين امروز هم كمونيست‌هاي بقاء بر ميت مانده براي كتمان رفتار نفرت آور مزبور در قبال يك جنبش تمام عيار ضد ولايت فقيه (بسيار قبل از آيت الله منتظري و همه اصلاح طلبان بعدي و امروزي) گاهي ادعا مي‌كنند كه آن جنبش يك اختلاف جناحي درون روحانيت بوده است!

هم جنبش خلق مسلمان و هر آيت الله شريعتمداري بعنوان رهبر معنوي آن جنبش بزرگ، خواهان سهم براي خود نبودند و مخالف صريح هرگونه شركت روحانيت در اداره مملكت بودند. اين نكته در اسناد آن دوره و از جمله در اسناد متعدد كتابي از آقاي ماشاالله رزمي كه در برنامه تلويزيوني زير از آن نام برده مي‌شود، منعكس شده است.