Skip to main content

دوستان گرامی، برای فهم جستار

دوستان گرامی، برای فهم جستار
تبریزی

دوستان گرامی، برای فهم جستار رژیم حقوقی دریای مازندران پرسشی دارم و آن این است که شوروی پیشین اگر پس از فروپاشی به صد کشور تجزیه می شد و هشتاد کشور در پیرامون دریای مازندران می بودند سهم ایران از دریای مازندران چه اندازه باید می شد؟ آیا یک هشتاد و یکم؟

شوروی از به هم پیوستن پانزده کشور برپا شده بود، پس از فروپاشی شوروی سه جمهوری صد درصد از این گروه جدا شدند (لیتوانی، لتونی، استونی) و سیزده جمهوری دیگر گروهی را به نام کشورهای همسود برپا کردند و روسستان به نمایندگی از جمهوری های دیگر در سازمان ملل دارای حق وتو شد و همه پیمان های پیشین با کشورهای دیگر را که شوروی بسته بود روسستان به گردن گرفت و این برابر بود با هماهنگی با قانون هائی که در حقوق بین المللی همگان آنها را پذیرفته اند و گرنه جهان دچار آشفتگی می شد!

چگونه جهان دچار آشفتگی می شد؟ ساده ترین نمونه این .....

..... است که جنگ افزارهای هسته ای و نیروگاه های هسته ای شوروی پیشین در جمهوری های گوناگون پراکنده شده بودند و اگر روسستان به نمایندگی از جمهوری های پیشین نگهداری از جنگ افزارهای هسته ای و نیروگاه های هسته ای را نمی پذیرفت آن گاه از هر جمهوری باید یک ابرقدرت هسته ای درست می شد!

از این روی چون در زمان شوروی پیمانی با ایران برای بهره برداری پنجاه درصدی از دریای مازندران بسته شده بود و روسستان به نمایندگی از جمهوری های دیگر به کار بستن آن را پذیرفته است بهره برداری از پنجاه درصد از دریای مازندران برای ایران و پنجاه درصد دیگر برای جمهوری های دیگر چیزی است که اما و اگر ندارد! و با این روال اگر شوروی به صد کشور هم تجزیه می شد که هشتاد تای آن کشورها پیرامون دریای مازندران می بودند باز هم سهم ایران پنجاه درصد می بود و سهم کشورهای دیگر برابر بود با تقسیم شدن پنجاه درصد از دریای مازندران به هشتاد بخش!

اما چون هم اکنون رژیم گندیده و پوسیده ولایت فقیه بر سرزمین ایران چیره است در سایه فرمانروائی دیکتاتورهای کله پوک و نفهمی مانند خمینی و خامنه ای این سخنان به گوش می رسند که بخش بزرگی از سهم ایران میان جمهوری های به جای مانده از شوروی دارد تقسیم می شود و این بخشبندی آن چنان که گفته شد با حقوق بین الملل صد درصد ناسازگار است! (جستار = مطلب، موضوع)