Skip to main content

جامعه خودگردان فقط در دنیای

جامعه خودگردان فقط در دنیای
Anonymous
عنوان مقاله:
نگاهی به راه پیش پای

جامعه خودگردان فقط در دنیای روبوتها امکان پذیر است آنهم به شرطی که پروسسورها یکسان باشند. جهان ما یک ساختار بیولوژیک دارد و تمدن و جوامع انسانی بر آن اساس تحول یافته است. برابری در دنیای بیولوژیک بی معنی است و حتی دوقلوها هم صد در صد یکی نیستند. عدالت و برابری مفهومی اختراع انسان است تا روابط انسانها را در جوامع تنظیم و تعديل کند. حتی این هم گستره جهانی ندارد چنانچه در اسلام مسلمان و غیر مسلمان برابر نیستند. هر انسانی با توجه به آنچه در چنته دارد در جهت خواسته و نیازش تلاش میکند .....دنباله دارد....

قانون ضعیف در طبيعت پایمال است در جامعه انسانی هم صادق است. ساختار بیولوژیک انسان هم محصول طبيعت است و راز بقا در ژنتیک انواع خودخواهی، زیاده خواهی، برتری طلبی، سودجویی، انباشتن، ووو را نهادينه کرده است.
با آموزش و پرورش و مساعد کردن شرایط محیطی و غيره میتوان شدت این خصوصیات را تعديل کرد ولی نميتوان از بین برد. تجاوز جنسی به کودکان توسط کشیشها نمونه بارز این بحث است. این خصوصیات به محض فرصت فعال میشوند. مارکسیسم به این مقوله کم بها داده است.
اگر این بحث را به دنیای سیاست ارتباط بدهیم نتیجه همان میشود که ائلیار در مورد سیاستکاران نوشته ولی راه حل ائلیار تفننی است و فقط میتواند در یک روستا با چند تا ریش سفيد عملی گردد.
دنیای امروز بسیار پیچیده است و گرداندن و اداره امور بسیار تخصصی. در آمد شرکتهای غول پیکر تکنولوژی از بودجه بسیاری کشورها بالاتر است. اینها تندتر از قانون گذاران حرکت میکنند. حتی کشورهای پيشرفته غربی از دست اینها درمانده اند. گوگل، آمازون، فیسبوک ووو ازمالیات دادن سرباز میزنند. در چنین شرایطی دولتمداری امری تخصصی میشود. کلبعلی آشپز نمیتواند صبح کله
پاچه بار بزند و بعد از ظهر در وزارت تجارت با اپل مذاکره کند.
بنابراین چاره ای جز انتخاب نمایندگان کاردان برای امور دولتی به شکلی که در غرب عمل میشود نیست. تنها راه کنترلی که جامعه دارد ایجاد سازمانهای دیده بان مردمی است تا بر کار سیاستکاران نظارت کند. تازه این هم کاری تخصصی است.
چاره ای غیر از این برای بشريت موجود فعلا نیست. کشورهای اسکاندیناوی بهتر از بقیه این سيستم را عملی کرده اند ولی سيستم کاملی وجود ندارد. چرچیل گفت دمکراسی غربی بدترين نوع حکومت است بجز انواع دیگر حکومتها که از آن هم بدتراند!
مثلا در شوروی سابق یا چین الان یا روسیه نمایندگان سیاسی منتخب یکشبه برابرتر میشوند و چون سازمانهای دیده بان غیر دولتي وجود ندارد فساد سر به فلک زده است.