Skip to main content

این مساله که نژادپرستی آریایی

این مساله که نژادپرستی آریایی
آشچی
عنوان مقاله:
نیش تحقیر پانفارسیسم همیشه برای تحقیر ملت ترک آزربایجان باز است

این مساله که نژادپرستی آریایی از جوکهای اتنیکی برای تحقیر و خرد کردن اعتماد بنفس منسوبین به ملیتها یا اتنیکهای دیگه بهره برداری کرده و میکنه، امر شناخته شده ای هست. ولی به همون اندازه، این موضوع هم واقعیت داره که رژیمهای دیکتاتوری از تنوع اتنیکی که در شرایط عادی نعمتی برای یک کشور محسوب میشه برای ایجاد نفاق و تفرقه بین مردم بهره برداری میکنند. یعنی خودشون هم به انحاء مختلف آتش این نوع تفرقه رو باد می زنند. امروز در شرایطی قرار داریم که مردم ایران به سبب شرایط بسیار وخیم اقتصادی و البته ناسازگاری ذاتی جمهوری اسلامی با نیازهای روز جامعه ایران مرتبا دست به اعتراض، اعتصاب و تظاهرات میزنند. جمهوری اسلامی هم، ناتوان از حل معضلات و نارضایتیهای فزاینده جامعه، مسلما چنگ به هر ریسمانی خواهد انداخت تا در صفوف مردم خسته از شرایط موجود تفرقه ایجاد بکنه و تا حد ممکن بخش بزرگتری رو به سکوت بکشونه.

به نظرم، هر چی شرایط رژیم وخیمتر و نارضایتیها بیشتر بشه، انواع و اقسام ترفندهای تفرقه افکنانه رژیم هم شدت پیدا خواهد کرد؛ نظیر همین جوک گوییها و لوده بازیها برای رنجیده خاطر کردن تعمدی مردم غیر فارس. از طرفی عده ای هم باز تعمدا و با ماموریت و سفارش، این تلاشهای رژیم رو در رسانه ها برجسته خواهند کرد. در کنار این قبیل فعالیتها، کوششهای رژیم برای تفرقه انداختن بین مذاهب مختلف، بین جنسیتها، گسترش گفتمان به اصطلاح ملی گرایانه و خلاصه هر نوع فعالیت برای قطب بندی کردن جامعه و رو در رو قرار دادن مردم تحت ستم به قصد ممانعت از تشکیل یک جبهه واحد افزایش پیدا خواهد کرد.
آنچه که من تا به حال از به اصطلاح مقالات شخصی به نام سازاخ خوانده و دیده ام، همگی در راستای همین رنجیده کردن، قطب بندی کردن و رو در رو قرار دادن تعمدی بخشی از مردم هست. نمی دونم ایشون تعمدی در کارشون دارند یا نه، ولی تفاوتی نمیکنه چون نتیجه یکی هست. در این مورد هم ایشون چند تایی جوک رو پشت سر هم نوشته و اسمش رو مقاله گذاشته و در سایت قرار داده. به اصطلاح تحلیلی مملو از نیشهای گزنده هم به اونها اضافه کرده. شاید هم مقصود اینه که ترکها از فارسها برنجند و فارسها هم از ترکها. به هر حال این قبیل کارها، اگه آگاهانه و به قصد تفرقه افکنی انجام میشه، تصور نمی کنم به غیر از خسته کردن خود نویسنده، سود چندانی داشته باشه. وقتی که زمانش برسه، مردم تحت ستم منافع مشترک خودشون رو به سرعت پیدا خواهند کرد و فارغ از جریانات دست ساز و وزارت اطلاعات ساز، در مقابل ارتجاع متحد خواهند شد. بعلاوه، سطح آگاهی در بین مرم آذربایجان هم بالاتر از اونه که رفتار بعضا از سر جهالت و بعضا از سر ماموریت عده ای خاص رو به کل جامعه تعمیم بدند. یعنی اگه غرض اینه که مردم مقابل هم قرار بگیرند، این ماموریت دیگه با جوک گویی یا فحاشیهای یک عده با اسامی مستعار در فضای مجازی شدنی نیست؛ این حقه خیلی وقته که قدیمی و نخ نما شده.