Skip to main content

دوست گرامی، کیانوش توکلی،

دوست گرامی، کیانوش توکلی،
تبریزی

دوست گرامی، کیانوش توکلی، هرچند که من درباره پان های رنگارنگ ناسیونالیستی بارها گفته و نوشته ام اما برای چندمین بار ناچارم نکته های زیر را یادآوری کنم:

یک - کرد بودن برابر با پانکرد بودن نیست! همچنان که عرب بودن برابر با پان عرب بودن نیست و ترک بودن برابر با پان ترک بودن نیست! برای نمونه من ترک هستم اما پان ترک نیستم و همچنان که همگان دیده اند پان ترک هائی که در ایران گلوبال تاخت و تاز می کنند بارانی از تهدید، تحقیر، توهین، دشنام، ناسزا، ریشخند، هرزنامه، تهمت و ..... را درباره من و نوشته های من به ایران گلوبال می بارانند! اما بدبختانه بسیاری از نویسندگان و گویندگان کرد بودن را برابر با پانکرد بودن دانسته و به جای آن که بگویند پانکردها چنین و چنان کردند می گویند که کردها چنین و چنان کردند و همه کارهای پانکردها را به پای کردها می نویسند!

دو - پانکردیسم یکی از چهره های .....

..... پان های رنگارنگ ناسیونالیستی است و هیچ کردی در هیچ کجای جهان و در هیچ کجای تاریخ نه تنها از پانکردیسم سود نبرده است بلکه در سایه پانکردیسم و در کشورهائی مانند ترکیه و عراق و ایران آن چه که مردم دردمند و درمانده و ستمدیده کرد به آن رسیده اند جنگ و مرگ و ویرانی و آوارگی و تیره روزی بوده است!

برای نمونه اگر کسی به کارنامه P.K.K در ترکیه نگاه کند خواهد دید که در سایه جنگ افروزی های ناسیونالیستی P.K.K هزاران تن از کردهای ترکیه که بیشترشان نیز با جنگ سر و کاری نداشتند کشته و زخمی شدند و هزاران کرد نیز ناچار از کوچ ناخواسته شدند! هزاران روستای کردنشین ویران شدند و هزاران کشتزار نیز که دهقانان کرد در آنها کار می کردند سوختند! قتل های ناموسی و خانوادگی در میان کردهای ترکیه آن هم در جمهوری از یک صد سال پیش لائیک ترکیه، گستردگی بازار تن فروشی دختران و زنان کرد در ترکیه برای نداری و یا زورگوئی و تهدید و همچنین کار کودکان کرد نیمه جان و گرسنه و بی سواد در ترکیه را هیچکس نمی تواند نادیده بگیرد! بیشتر مردم کرد ترکیه یا در زاغه های شهری زندگی‌ می کنند و یا در خانه های روستائی با ساخت و سازی نیمه ویران! سنجش پیشرفت و خوشبختی مردم یک سرزمین در جهان کنونی با چیزهائی مانند برابری حقوقی زن و مرد، میانگین درآمد سرانه، باسواد بودن، بهداشت و دسترسی همگانی به دارو و درمان، کاهش مرگ و میر نوزادان، آموزش دانشگاهی، امنیت، بیمه، کاهش بزهکاری و ..... انجام می شود، کردهای ترکیه پس از سال ها جنگ و کشتار خانمانسوز ناسیونالیستی که P.K.K به راه انداخت و پس از کشته و زخمی و آواره شدن هزاران تن در کدام یک از این زمینه ها پیشرفت کردند؟ هم اکنون هیچ کرد خردمندی در ترکیه از P.K.K پیروی نمی کند و این حزب به بن بست رسیده و هوادارانش را از دست داده است!

در عراق نیز مانند ترکیه و در سایه پانکردیسم آن چه که کردهای ستمدیده عراق دچارشان شدند جنگ و مرگ و ویرانی و آوارگی و تیره روزی بوده است! پس از سرنگونی رژیم صدام حسین پان عرب نیز فدرالیسمی که در بخش های کردنشین عراق برپا شد فدرالیسم دموکراتیک مانند آلمان و آمریکا و چین و روسستان و استرالیا و مکزیک و فیلیپین نبود بلکه سیستمی ملوک الطوایفی بر پایه سرمایه داری بر سر کار آمد که هیچ سودی به مردم گرسنه کرد عراقی نرساند و کارگران و رنجبران و دهقانان گرسنه کرد عراقی در این سیستم باید مانند جانوران شبانه روز کار کنند تا جیب های سرمایه داران و زرسالاران پر شوند و کردهای عراق با پانکردیسم مدل عراقی خوشبخت نشدند و بدبخت ماندند!

در ایران نیز مانند ترکیه و عراق و در سایه پانکردیسم آن چه که مردم دردمند و درمانده و ستمدیده کرد به آن رسیدند جنگ و مرگ و ویرانی و آوارگی و تیره روزی بوده است! پس از انتحار اسلامی و به روی کار آمدن رژیم ولایت فقیه پانکردهای ایرانی با جنگ افروزی های ناسیونالیستی کاری کردند که در شهرهای کردنشین رژیم دژخیمان و شکنجه گران هر بلائی بر سر مردم دردمند و ستمدیده و گرسنه کرد بیاورد و بخش های کردنشین ایران جایگاهی برای دژخیمان و شکنجه گران رژیم آخوندی برای تمرین آدمکشی شوند! هم اکنون پس از سال ها جنگ و مرگ و ویرانی و آوارگی و تیره روزی پانکردهای ایرانی گذشته از آن که مانند همه پانستانی ها با فلسفه بافی های ناسیونالیستی خواستار دیوارکشی های هیتلری میان کردها و دیگران بر پایه نژاد و تبار و زبان و رنگ پوست و نیاکان هستند بزرگترین هنرشان تازش به چند پاسگاه مرزی و کشتن چند سرباز و مرزبان گرسنه است! این سربازها و مرزبان ها چه کسانی هستند؟ آیا تا کنون کسی دیده است که بچه های میلیاردرها و سرمایه داران و زرسالاران به سربازی بروند و در پاسگاه های مرزی به کار گمارده شوند؟ این سربازها و مرزبان ها .....