Skip to main content

گرچه جناب فکور به شرح و بسط

گرچه جناب فکور به شرح و بسط
peerooz

گرچه جناب فکور به شرح و بسط موضوع پرداخته و حق مطلب را ادا فرموده اند ولی کاشکی کمی هم فن ایجاز را بکار برده و "رودرواسی" هم کنار می گذاردند. لب مطلب تا آنجا که به اوضاع ما مربوط است در یک پاراگراف بیان شده و بنده با اجازه ایشان این پاراگراف را با تغییر چند کلمه برای آنها که حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند ذیلا تکرار میکنم.

"* در حال حاضر وضعیت کنونی جامعه ما چه نسبتی با ناسیونالیسم دارد؟ در دولت (state) و جامعه ما چقدر آمادگی برای طرح آن وجود دارد؟

در حال حاضر ما از بدترین نوع ناسیونالیسم، یعنی نوعی ناسیونالیسم قرن نوزدهمی رنج می‌بریم. برای بسیاری از ایرانیان تصور آن است که ایرانی بودن یعنی به فارسی صحبت کردن و تاریخ ایران مرکزی را تنها تاریخ ایران دانستن. آن هم در شرایطی که نه شناخت دقیقی از ریشه‌های زبان فارسی در شرق و غرب ایران دارند و نه حتی شناختی از تاریخ و ریشه‌های تمدن

ایران مرکزی که اغلب در غرب ایران و در منطقه بین النهرین باید آنها را جست. شناخت کمتر از این را نیز از موقعیت‌های قومی و ترکیب‌های زبانی و فرهنگی کشور خود دارند. یعنی نه می‌دانند که زبان مادری نیمی از مردم ایران فارسی نیست و نه اصولا این برای‌شان اهمیت دارد. روشن است که زبان فارسی میراث بزرگی برای همه ایرانیان است و ابزاری بی‌نظیر برای انسجام ملی و اجتماعی و فرهنگی و قدرت یافتن فرهنگ ایرانی. اما راه به تحقق رساندن این امر طرد زبان‌های دیگر و طرد تاریخ متنوع و پربار ایران به سود یک خُرده تاریخ تقلیل یافته که [بسیاری بی سواد ننر از خود راضی] برای خود ساخته‌اند، نیست. بلکه درست به عکس, درک زبان‌ها و فرهنگ‌های ایران در تمام تنوع و پربار بودن تاریخی‌شان است که از این پهنه یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین فرهنگ‌های جهان را ساخته است.