Skip to main content

در مورد فاکتور ایدوئولوژیک هم

در مورد فاکتور ایدوئولوژیک هم
آشچی
عنوان مقاله:
دوراهی اردوغان در پرونده خاشقجی: بحران در روابط ترکیه و عربستان؟

در مورد فاکتور ایدوئولوژیک هم که در مقاله نوشته شده، اردوغان ابدا غمی در این مورد نداره. تا به حال هزار بار برخلاف گفته های قبلیش عمل کرده و هیچ هزینه ای بابت رفتار متناقضش نداده. بخش سنتی و دیندار جامعه ترکیه که بزرگترین بخش این جامعه است، اردوغان رو بسیار دوست داره. در قضیه کودتای اخیر، واقعیت اینه که آک پارتی و اردوغان کاملا مقصر بودن. دیگه حداقلش این بود که سهل انگاری بزرگی در میدان دادن به جماعت گولن داشتن. ولی آیا چیزی از آرای اونها کاسته شد؟ یک مورد دیگه مورد دنیز یوجل روزنامه نگار ترک-آلمانی بود که اردوغان ده بار گفته بود که تا زمانی که من هستم، این آدم باید توی زندان بمونه. بعد رفت با مرکل به توافق رسید، دنیز یوجل بدون هیچ تشریفات قضایی از بازداشت بیرون اومد، شبانه سوار یک هواپیمای اختصاصی شد و مستقیم رفت آلمان.

البته خیلی تحول مثبتی بود چون بنده خدا هیچ تقصیری نداشت و گروگان بود فقط. مورد آخری همین مورد کشیش آمریکاییه که این آدم بدشانس هم گیر سیاست گروگان گیری اردوغان افتاده. پرونده این بابا اون قدر خالی از دلیله که ابدا هیچ مدرکی بر علیهش نیست جز یک مشت ادعا از طرف شاهدان مجهول الهویه. مثلا گویا قرار بوده که این کشیش اول تمام کردها رو مسیحی بکنه و بعد کردستان مسیحی شده رو مستقل بکنه. در حالی که در کلیسای ایشون 20 نفر آدم به زور جمع میشده. شاهدی به نام مستعار «دعا» شهادت داده که روی انجیل این کشیش که به کردی بوده، علامت پ.ک.ک رو دیده. ولی مشکل اینجاست که فقط «دعا» چنین چیزی رو دیده و خود انجیل وجود نداره و خلاصه مشتی مزخرفات دیگه.
امروز سیستم قضایی ترکیه که زمانی استقلال نسبی داشت، تبدیل به بازیچه مطامع اردوغان شده. اشخاصی هستن که در زندانهای ترکیه، نه چند هفته، نه چند ماه که سالها (مثلا هفت سال) بدون تفهیم اتهام بلاتکلیف بودن...
به هر حال در مرام اردوغان اخلاقیات، آرمانها و پرنسیپها هرگز نقشی نداشتن. چاره بن سلمان ساده است. مثلا 50 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری بکنه و خودش رو خلاص بکنه. نصف باجی رو که در قبال معامله اسلحه به ترامپ داد رو اگه به اردوغان بده، اردوغان همچین قضیه رو ماستمالی میکنه که اثری ازش باقی نمونه....مثل اینکه من بیشتر از آقای آقایی حرف زدم ولی!