Skip to main content

در مورد این صحبتهای آقای

در مورد این صحبتهای آقای
آشچی
عنوان مقاله:
قتل جمال خاشقجی و تاثیر آن بر تناسب قوای چهار قدرت منطقه ای. چرا سواد رسانه اپوزيسيون ايران كم است؟

در مورد این صحبتهای آقای توکلی نظر من هم اینه که اولا این قبیل جانبداریهای شرم آور بخشی از اپوزوسیون از هر کس و هر کشوری که بر علیه جمهوری اسلامی موضع میگیره، بیشتر ناشی میشه از منفعت طلبی و سودای قدرت و بی اخلاقی سیاسی تا بیسوادی سیاسی. اصطلاحی وجود داشت پیشترها که این قبیل افراد رو با زنانی که با هر کسی که پول میده همبستر میشن، مقایسه میکرد. حالا این اصطلاح رو به کار نبریم اینجا. چیزی که برای این افراد پشیزی ارزش نداره، حقیقت هست. حقیقت برای اینها آن چیزیه که به نفعشون باشه و به کارشون بیاد. برای همین هم اصلا دنبال اینکه حقیقت چی هست نمیرن. شایعه و دروغ به شرطی که به نفعشون باشه، میشن عزیزتر از حقییقت مطلق و کسی هم که مخالفت بکنه با حرفشون، بلافاصله تبدیل میشه به مزدور رژیم، ساندیس خور، برادر سایبری و نظایرهم.

یک بار در یکی از این سایتها، یک نفر به صرف اینکه مخالف حمله نظامی آمریکا به ایران هستم، به من تیر خلاص زن گفت صرفا به این خاطر که استدلالهام رو بی ارزش بکنه. یعنی واسه این آدم اصلا مهم نیست که طرف بحثش کی هست، چه مواضعی داره، تحلیلش چقدر صحیحه، اون رو میشناسه اصلا یا نه و ... مهم اینه که یک جوری حرفش رو به کرسی بنشونه. حالا اگه با راستگویی نشد، با انگ زدن، اگه باز نشد، با دروغ و شایعه. چه فرقی میکنه؟
چند وقت پیش ترامپ گفته بود که ایرانیها نان ندارن بخورن و از این موضوع ابراز خوشحالی کرده بود. یک سناتور آمریکایی گفته بود که فاجعه میشه که اگه دی.ان.ای من به ایرانیها برسه. بعد هم این موضوع قتل خاشقجی پیش اومد. قتل خاشقجی به کنار، عربستان و نیروهای ائتلاف هر ماه چندین و چند خاشقجی رو در یمن کشتار میکنن. ولی چون "منفعت" ایجاب میکنه که همه این فجایع ماستمالی بشه، بنابراین مشکلی نیست که با اختراع همه جور شایعه از قبیل اینکه جمهوری اسلامی یا ترکیه مسئول هستن، موضوع به فراموشی سپرده بشه. دلیل دروغگویی بیشتر این بی اخلاقیهاست تا بیسوادی سیاسی. هرچند که اون هم بالاخره دخیله.
یه چیز دیگه هم راجع به اصطلاح اسلام میانه رو یا ملایم هست که آقای توکلی علاقه به کاربردش دارن. من میخواستم بپرسم از ایشون که دقیقا تعریف این اسلام میانه رو چی هست؟ چون اگه اصطلاحی رو بکار میبریم، باید تعریف درست و حسابی داشته باشه. نه اینکه هر چی رسانه های غربی گفتن رو تکرار بکنیم. اگه کسی از من بپرسه، جواب من این خواهد بود که اون اسلام گرایانی که در خدمت منافع قدرتهای جهانی هستن، میشن مسلمانان میانه رو. غیر از این میشن تندرو. به همین سادگی. مثلا آیا کسی شنیده که قدرتهای غربی به خاندان سعودی تندرو بگن؟ یعنی الان جمهوری اسلامی میشه افراطی و محور شرارت و عربستان میشه ملایم! توی پرانتز بگم که البته از نظر من هم جمهوری اسلامی محور شرارته ولی رژیم عربستان هم دست کمی از اون نداره.
در مورد اسلام سیاسی "ملایم" جناب اردوغان و آک پارتی، این جریان به غایت ارتجاعی مسئول بسیاری از فجایعی هست که بر سر ترکیه اومده و در آینده بر سر این کشور خواهد اومد. این جریان کمر به نابودی تمامی دستاوردهای سیستم لائیک ترکیه بسته. خود اردوغان دو جمله مشهور داره. یکی اینکه دموکراسی برای من هدف (آماج) نیست و وسیله (آراج) هست. جمله دومش اینکه دموکراسی برای من مثل قطاره. امروز سوارش میشم و وقتی به مقصد برسم، پیاده میشم. خوبه که آقای توکلی تفاوتهای این ذهنیت رو با ذهنیت خمینی که اول صندوق رای و رفراندوم رو جلوی مردم گذاشت و بعدش رو دیدیم و زندگی کردیم رو توضیح بدن.
امروز از جهاتی، دموکراسی در ایران پیشرفته تر از ترکیه هست. مثلا با قانون اساسی جدید ترکیه، مجلس ترکیه یک چیز نسبتا فرمایشی هست. وزرا از مجلس رای اعتماد نمیگیرن، نمایندگان حق سؤال شفاهی از وزرا رو ندارن، پاسخ به سؤالات کتبی نمایندگان از طرف وزرا اجباری نیست، تدوین بودجه دست مجلس نیست، اگه مجلس بودجه تدوینی دولت رو رد بکنه، دولت میتونه با اجرای تغییرات کوچکی و این بار بدون نیاز به تصویب مجلس بودجه رو اجرایی بکنه، حق استیضاح وزرا یا رئیس جمهوری وجود نداره. شرایطی که دستگاه قضائی بتونه رئیس جمهور رو مورد بازخواست قرار بده بی نهایت سخت شده چون رئیس جمهور و وزرا مصونیت مادام العمر دارن و شرایط از بین رفتن این مصونیت بی نهایت سخته و نیاز به رای قاطبه نمایندگان مجلس داره. تقریبا تمام قضات دادگاه قانون اساسی ترکیه توسط رئیس جمهور تعیین میشه و...
ترکیه تبدیل به زندان خبرنگاران شده. جمع کثیری از اونها به بهانه های واهی سالیان سال در زندان بودن و هستن.