Skip to main content

سوسیالیسم چیست؟

سوسیالیسم چیست؟
Anonymous

سوسیالیسم چیست؟

گر بریزی بحر را در کوزه‌ای
چند گنجد قسمت یک روزه‌ای

کوزهٔ چشم حریصان پر نشد
تا صدف قانع نشد پر در نشد. مولانا.

از زمان افلاتون پیشنهاداتی در باره آنچه امروز سوسیالسم نامیده میشود وجود داشت تا آنکه در حدود ۱۵۰ سال پیش "فیلسوفی" آنها را تنظیم کرده و فرضیه ای را پیشنهاد کرد که از ۷۰ سال پیش تا امروز اوضاع جهان را تغییر داده است. در زمان حیات او تا به امروز این فرضیه بارها و بارها و بارها مورد تفسیر و تعبیر و تغییر قرار گرفته و هر روزه حتی امروز اگر نه هزاران بلکه هزار مقاله و گفتگو و سمینار در فضای حقیقی و مجازی متشر شده و صورت میگیرد. یعنی امروزه جز در نظر طرفداران سر سخت مارکس, سوسیالیسم صد ها بلکه هزاران نوع دارد و از این هزاران نوع فرضی تنها تعداد معدودی به بوته آزمایش گذارده شده اند. بعضی از این آزمایش ها ناموفق بوده و عاملین آن ها معدوم

گردیده اند و بعضی از آنها مانند چین کمونیست در عرض هفتاد سال به دومین قدرت اقتصادی دنیا تبدیل شده است . آیا چین یک کشور کومونیستی ست؟ خود آنها خود را کمونیست میدانند و کشور توسط این حزب اداره میگردد. کشور های کوبا و لائوس و ویتنام و کره شمالی نیز انواعی کمونیسم اند. کشورهای بسیاری نیز خود را اسما و یا رسما سوسیالیست میدانند: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_socialist_states.

کسی میتواند سوسیالیسم را دقیقا تعریف و بررسی کند که به تمام این جریانات احاطه کامل داشته و بحر را در کوزه ای ریخته و آنرا در یک مقاله دو پراگرافی ۴۰-۳۰ کلمه بگنجاند. راه ساده تر برای کسی که نه در محیطی سوسیالیست زیده و نه هوای آنرا استنشاق نموده و نه منافع و مضرات آن شخصا آزموده است, جمله کوتاهی ست که "سوسیالیسم چیزی مخالف کاپیتالیسم است" و کاپیتالیسم به معنی "کوزهٔ چشم حریصان" میباشد, با علم به اینکه همین کاپیتالیسم نیز در بسیاری از نقاط دنیا - حتی در امریکا و فامیل انگلوساکسون آن هم - با ایجاد برنامه های رفاهی, در برابر سوسیالیسم عقب نشسته است.

مساله اینست که آیا حرص کور و سیر نشدنی کاپیتالیسم, با تخریب محیط زیست و یا جنگ اتمی, بشریت را نابود خواهد کرد و یا "چشم تنگ دنيا دار او را, خاک گور پرخواهد نمود". مساله این ست.