Skip to main content

پرسش: (..... آقایان سوسیالیست

پرسش: (..... آقایان سوسیالیست
تبریزی

پرسش: (..... آقایان سوسیالیست ها، شما چطور می توانید نهاد اقتصادی بانک را بدون بهره بانکی بچرخانید؟ .....)

پاسخ: نخست آن که سوسیالیست ها و کمونیست ها تنها آقا نیستند و خانم های سوسیالیست و خانم های کمونیست را هم ما در میان سوسیالیست ها و کمونیست ها داریم!

دیگر آن که برپا کردن بانک برای به دست آوردن سود بانکی و به راه انداختن دستگاهی برای رباخواری و به دست آوردن پول های مفت و باد آورده یک چیز است و برپا کردن بانک برای گشودن گره از کار مردم و خدمت رسانی به مردم چیزی دیگر!

در سایه بانکداری عمومی (سوسیالیستی) بانک ها از آن همه مردم هستند و دولت برگزیده شده از سوی مردم به نمایندگی از مردم بانک ها را می گرداند و هیچکس نیز از راه وام دادن به مردم و راه اندازی دستگاه رباخواری به دارائی هائی با ارقام نجومی و باور نکردنی دست نخواهد یافت! و اگر به مردم یا بنگاه های .....

..... اقتصادی و کارخانه ها (که آنها نیز در سایه سوسیالیسم از آن همه مردم هستند) وام داده شود از وام گیرندگان تنها کارمزد دریافت خواهد شد نه بهره بانکی!

کارمزد و بهره بانکی دو پدیده ناهمسان هستند، کارمزد برابر است با هزینه آب و برق و تلفن و مزد کارمندان و ..... برای گرداندن یک بانک اما بهره بانکی برابر است با به دست آوردن پول های مفت و باد آورده از راه رباخواری! که در سیستم سرمایه داری دولتی (مانند شوروی) آن پول های مفت و باد آورده به جیب گردانندگان دولت ریخته می شوند و در سیستم سرمایه داری نادولتی آن پول های مفت و باد آورده به جیب رباخواران بانک خصوصی ریخته می شوند (مانند جمهوری اسلامی ایران)

سخن کوتاه، در سیستم بانکداری عمومی (سوسیالیستی) ما چیزی به نام بهره بانکی نداریم!