Skip to main content

دوستان گرامی، من دچار خشک

دوستان گرامی، من دچار خشک
تبریزی

دوستان گرامی، من دچار خشک اندیشی (دگماتیسم) نیستم، دچار بیماری یکدندگی هم نیستم، هرگز هم نگفته ام که سخنان من سروش ایزدی هستند و همه باید به زور آنها را بپذیرند، اگر هم من چیزی بگویم یا بنویسم و سپس پی ببرم که آن گفته یا نوشته نادرست بوده است آن را ویرایش می کنم و برای سخن نادرستی که گفته ام یا نوشته ام دلیل تراشی و فلسفه بافی نمی کنم، آیا پانستانی هائی که در تارنمای ایران گلوبال تاخت و تاز می کنند نیز این ویژگی را دارند یا نه؟ که به جای پافشاری بر سخن نادرست دست از یکدندگی بردارند؟ همگان بارها آزموده اند و دیده اند!!!

دوستان گرامی، سخن کسی که می گوید: (..... ایالت از نظر ژئوپلیتیک یعنی کشوری در داخل کشور! .....) نادرست است! و ما در هیچ کجای جهان چیزی به نام کشوری در داخل کشور نداریم! واژه ژئوپلیتیک از دو واژه ژئو (زمین) و پلیتیک (سیاسی) درست شده است و چم آن در زبان .....

..... فارسی جغرافیای سیاسی است و برای آن که سخن به درازا نکشد شما در موتورهای جستجوی اینترنتی به زبان فارسی بنویسید ژئوپلیتیک تا ببینید که چم واژه ژئوپلیتیک چیست؟ خودگردانی (فدرالیسم) نیز برابر با (..... کشوری در داخل کشور .....) نیست بلکه برابر با گرداندن بخش های گوناگون یک کشور از سوی مردم آن کشور است نه کشوری در داخل کشور!!!

گرد آمدن چند کشور فدرال در کنار هم و درست شدن گروهی از کشورهای فدرال با خواسته ای یکسان نیز کنفدراسیون نام دارد و حتی کنفدراسیون نیز کشوری در داخل کشور نیست! چنان که کمابیش اتحادیه اروپا یک کنفدراسیون است و یا رژیم شوروی پیشین نیز یک کنفدراسیون بود که در این باره نگاه کردن به نوشتاری در لینک زیر سودمند است

http://iranglobal.info/node/63573

دوستان گرامی، ایران کشوری است که با روش خودگردانی (فدرالیسم) گردانده نمی شود اما ایران دارای چند استان است و هر استان نیز دارای چند بخش است، در ایران به کسی که استان را می گرداند گفته می شود استاندار و به کسی که بخش را می گرداند گفته می شود بخشدار، در کشور آمریکا به جای واژه استان گفته می شود state و به جای واژه بخش گفته می شود province البته در واژه نامه های انگلیسی به فارسی هم برای واژه state و هم برای واژه province نوشته شده است استان اما در آمریکا کاربرد واژه province آن چنان که گفته شد همان است که در ایران به آن بخش گفته می شود و کاربرد واژه state همان است که در ایران به آن استان گفته می شود.

از سوی دیگر در ایران گروهی پیدا شده و از واژه ایل که واژه ای مغولی است با روش دستور زبان عربی واژه ایالت را ساخته و به جای واژه استان به کار بردند! زمان ساخته شدن واژه بی ریشه ایالت نیز در زمان قاجاریان و شاید پیش از قاجاریان بوده است اما کاربرد گسترده آن در زمان رژیم پهلوی رخ داد و در زمان رژیم پهلوی بود که به کارگیری واژه ایالت به جای واژه استان کاربرد گسترده ای یافت، چنان که در رادیو و تلویزیون رژیم پهلوی مد شد که گفته شود ایالت کالیفرنیا در آمریکا ! ایالت باواریا در آلمان! ایالت آندراپرادش در هند! و ..... اما هیچ عرب زبانی در هیچ کجای جهان واژه بی ریشه و ساختگی و من درآوردی ایالت را به کار نمی برد و ما در زبان عربی واژه ایالت نداریم!

ساخته شدن و به کارگیری واژه های بی ریشه دیگری مانند الیار و الناز و الدار و المیرا و ..... که از واژه ایل مغولی ساخته شده اند نیز در زمان رژیم پهلوی رخ داد! الیار که از ایل مغولی و یار فارسی و الناز که از ایل مغولی و ناز فارسی و الدار که از ایل مغولی و دار فارسی و المیرا که از ایل مغولی و میرای فارسی و ..... در زمان رژیم پهلوی ساخته شده و کاربرد گسترده ای یافتند همگی واژه هائی بی ریشه، من درآوردی و ساختگی هستند!

همه اینها به کنار! من در این بخش از تارنمای ایران گلوبال سخنان فراوانی را در پیوند با نوشتاری که در آن گنجانده شده است و درباره سخنان آقای جمال پورکریم و تجزیه ایران و تک میهنی و ..... نوشته ام اما کسانی پیدا شده و همه آن سخنان را رها کرده و چسبیده اند از این که چرا درباره ایالت چنین و چنان نوشته ای و یا چرا نوشته ای مر شما را گفتم و .....

کردار چنین کسانی برابر با چیست؟ برابر با آن است که: (پسته بی مغز اگر لب وا کند رسوا شود!)