Skip to main content

در مبحث "اثر لنگر انداختن و

در مبحث "اثر لنگر انداختن و
Anonymous
عنوان مقاله:
"اثر لنگر انداختن و یا Anchoring Effect"

در مبحث "اثر لنگر انداختن و یا Anchoring Effect" که قبلا ذکر شد, شخصی که در نقطه ای از دریای طیف وسیعی از موضوعات و تفکرات لنگر انداخته است نه تنها قادر به دیدن چیزهائی که دورتر از میدان دید اوست نمی باشد بلکه دید نزدیک او هم بر اثر تلاطم امواج, ناقص و نا پایدار است.

نظری به کامنت های یکی دو روز گذشته "صفحه شما" شاید انعکاسی از نظریه فوق باشد. ذکر جملاتی از این کامنت ها جهت نمونه ارائه میشود.

شخصی مینویسد "...... در مکزیک، طیف چپ چند هفته‌ای می‌‌شود قدرت را به دست گرفته، کمبود سوخت در این کشور غوغا می‌کند و دیشت دزدانی که میخواستاند سوخت را بدزدند باعث شدند لوله گاز منفجر شود و نزدیک به ۶۰ نفر کشته شدند.". ایشان اذعان دارند که "طیف چپ [فقط] چند هفته‌ای می‌‌شود قدرت را به دست گرفته", اما مسئول "کمبود سوخت در این کشور" است, در حالی که مسئله سرقت نفت و بنزین از لوله های نفتی

مسئله ای مزمن و ناشی از فقری ست که نتیجه عمل دولت های سرمایه داری قبلی بوده است. اگر کسی دیدی چنین انتخابی دارد چگونه میتوان سایر فرمایشات ایشان را باور کرد؟

و یا شخص دیگری مینویسد "....البته بایستی اضافه بکنم که من بیشتر با سیاست های خارجی امریکا موافق نیستم ....." یعنی لابد ایشان با بیشتر سیاست های داخلی امریکا موافقند". خب چگونه یک "سوسیال دموکرات" - با اقرار ایشان در کامنت های قبلی - میتواند با سیاست های یک قدرت نئو لیبرال امپریالیست موافق باشد, که به تخریب محیط زیست کمر بسته است و حدود هزار پایگاه نظامی در دنیا داشته و ملل کوچک و بزرگ را با تحریم ها تحت فشار قرار میدهد و ناتو و کشورهای "مستقل" اشغال شده نظیر آلمان و ژاپن و اتحادیه عربی و غیره تحت فرمان این قدرتند؟ و هنوز فاقد بیمه و بهداشت عمومی و حق تحصیل مجانی و غیره است و "سیاستمداران" آن بدون استثناء نوکر کورپوریشن ها و یک درصدی ها میباشند در حالی که کشور های نیمه "سوسیال دموکرات" سالهاست از این نعمت ها برخوردارند؟
آیا میتوان جز با فرضیه "اثر لنگر انداختن و یا Anchoring Effect" این تناقضات را توجیه کرد؟ و در نتیجه این خلاء ایجاد شده, کامنت نویسان از کنار همدیگر میگذرند بدون آنکه بدانند و یا بخواهند بدانند که دیگران چه میگویند. و آیا این همه تفرقه در "اوپزیسیون" ایران ناشی از این کیفیت نیست؟ نمیدانم.