Skip to main content

پرسش: کمونیسم چیست؟

پرسش: کمونیسم چیست؟
تبریزی

پرسش: کمونیسم چیست؟

پاسخ: بهره برداری برابر و مشترک مردم یک سرزمین از دارائی های آن سرزمین کمونیسم است.

پرسش: سوسیالیسم چیست؟

پاسخ: عمومی سازی نهادهای اقتصادی در یک سرزمین سوسیالیسم است.

دوستان گرامی، رویدادهای ونزوئلا هیچ پیوندی با سوسیالیسم و کمونیسم ندارند! و این که مردم در کشور ونزوئلا با بودن بهترین کانی ها که نفت یکی از آنهاست و بهترین دستمایه های اقتصادی دچار تورم تازنده و اقتصادی درهم کوبیده هستند برای گناهکار بودن راه و روش های سوسیالیستی و کمونیستی نیست! آن چه که در ونزوئلا می گذرد برای آن است که باز هم مانند شوروی رژیمی بر سر کار آمده است که سرمایه داری دولتی را با نام سوسیالیسم و کمونیسم به خورد مردم می دهد! با گفتن زنده باد سوسیالیسم و زنده باد کمونیسم کسی سوسیالیست و کمونیست نمی شود! باید در میدان کردار سوسیالیست و کمونیست بود! آن چه در ونزوئلا به .....

..... بن بست رسیده است سرمایه داری دولتی مانند شوروی است نه سوسیالیسم و کمونیسم! ورشکستگی بنگاه ها و نهادهای اقتصادی، بیکاری ها و بیکارسازی های میلیونی، تورم سرسام آور و چند میلیون درصدی، از کار افتادن کارخانه ها، فروشگاه های تهی از کالا، بی پولی و نداری کارگران و رنجبران و دهقانان و گرسنه ماندن مردم در ونزوئلا پیامد شکست سرمایه داری دولتی در ونزوئلاست! آن هم ونزوئلائی که یکی از بزرگترین کانی های نفت را در جهان دارد!

مردم ونزوئلا حق دارند که برای تورم تازنده آن هم با ارقام نجومی و اقتصاد درهم کوبیده و خفقان سیاسی اعتراض کنند، مردم ونزوئلا حق دارند در برابر رژیم ونزوئلا که به بار آورنده تیره روزی های فراوان برای آنهاست دست به تظاهرات بزنند و خواهان دگرگونی های بنیادین در ونزوئلا باشند، مردم ونزوئلا حق دارند برای کار و رفاه و اقتصاد پیشرفته و برابری و آزادی های سیاسی به خیابان های ونزوئلا بیایند اما رژیم ونزوئلا در برابر اعتراض مردم ونزوئلا چه می کند؟ رژیم ونزوئلا مانند رژیم ولایت فقیه در ایران با سرکوب و زندان و پلیس ضد شورش و پرونده سازی پاسخ مردم گرسنه ونزوئلا را می دهد! سپس رژیم ونزوئلا مانند رژیم ولایت فقیه در ایران همه کاسه کوزه ها را بر سر آمریکا شکسته و می گوید تیره روزی مردم ونزوئلا برای دسیسه های کشورهای دیگر به ویژه آمریکاست!

دوستان گرامی، آیا آن چه که همگان در ونزوئلا می بینند بهره برداری برابر و مشترک مردم ونزوئلا از دارائی های ونزوئلاست؟ و آیا آن چه که جهانیان در ونزوئلا می بینند سوسیالیسم و کمونیسم است؟ روشن است که اگر کسی فهم درستی از سوسیالیسم و کمونیسم داشته باشد رژیم ونزوئلا و ناکارآمدی آن را در پیوند با سوسیالیسم و کمونیسم نخواهد دانست!

از سوی دیگر کسانی هستند که خود را سوسیالیست و کمونیست می نامند اما وکیل مدافع رژیم ونزوئلا شده و هزاران گندکاری این رژیم ناکارآمد را با فلسفه بافی های گوناگون ماله کشی و ماست مالی می کنند و این سخن درست را که ساختار رژیم ونزوئلا بر پایه سرمایه داری دولتی است نمی پذیرند!

اینان که در جهان کنونی و در سده بیست و یکم زندگی نمی کنند با ادبیات پنجاه سال پیش و با نالیدن از امپریالیسم آمریکا و رژیم ونزوئلا را برابر با رژیم سالوادور آلنده در شیلی دانستن مانند کبک سرشان را در زیر برف کرده و آبروی سوسیالیست ها و کمونیست ها را می برند!

رفقا ! ما در سده بیست و یکم زندگی می کنیم نه در پنجاه سال پیش و در زمان سالوادور آلنده!

رفقا ! ونزوئلا، ونزوئلا هست و شیلی هم شیلی هست! نه ونزوئلا را می توان همانند شیلی در زمان سالوادور آلنده دانست و نه شیلی در زمان سالوادور آلنده برابر با ونزوئلا در زمان کنونی است!

رفقا ! سرمایه داری دولتی برابر با سوسیالیسم و کمونیسم نیست و فروپاشی رژیمی که ساختار آن بر پایه سرمایه داری دولتی است را نمی توان دسیسه کشورهای دیگر و کار امپریالیست ها دانست و با داستان پردازی ها و فلسفه بافی های رنگارنگ نمی توان ناکارآمدی رژیم هائی مانند شوروی و ونزوئلا را ماله کشی و ماست مالی کرد!