Skip to main content

یکی از شماها در کامنتی به

یکی از شماها در کامنتی به
محسن کردی

یکی از شماها در کامنتی به طعنه حتا با پای چپ مستراح رفتن را هم به پان فارسیسم ربط داده بود. آنچه شماها خوب انجام میدهید و کیانوش توکلی از درک آن عاجز است اگرنه شماها را با تیپا از این سایت بیرون می انداخت این است که بر هرکس که به ایران و ایرانی عشق میورزد، برچسب پان فارس فاشیست هرچه بخواهید می بندید و انواع توهین را روا میدارید. حتا اگر یک نظر ساده در مورد یک کلمه در بخش فرهنگی بگذاریم نتیجه پان فارسیسم و فاشیسم میگیرید. این آزادی بیان نیست سوء استفاده از آزادی بیان و یک توهین است. آقای توکلی در این سایت به ایرانیان و فارس زبانان توهین میشود. اگر خود شما از درک این مساله عاجز هستید نظر چند صاحبنظر بیطرف رو بپرسید. تصور شما بر این است که سایت گویا و دیگران که خزعبلات اینها را درج نمیکند بخاطر عدم رعایت آزادی بیان است؟ و اما پاسخ جناب لاچین در ادامه


اولا در این که قبل از مطلب من نمیدونستی کلمه ای بنام هلیم وجود داره من شکی ندارم. شاید بگی که مگه تو تو وجود من بودی که با این قطعیت میگی؟ در مورد شماها و با شناختی که از پانترک جماعت دارم با قاطعیت پاسخ من مثبت است. هزاران کلمه در فارسی هست که انسان شاید در زندگی هرگز بکار نبره یکیش همین هلیم. روی چه حسابی شما باید بدونی هلیم یعنی چه؟ یک کلمه ای که هرگز در زندگی بکار نبردی و همیشه هم حلیم در نظرت بوده؟ حالا من غیر منطقی و یکدنده هستم یا شما؟ آخه برادر یه چیزی بگو که بگنجه! برای همین میگم نمیدونستی چیه فقط برای مچ گیری بدو بدو رفتی بدون مطالعه کافی یه چیزی برداشتی اوردی.
آقاجان.. من در تهران چند مغازه رو دیدم که نوشته بودند هلیم و حلیم هم دیدم. و چون حرف ح در هر کلمه ای باشه منشاء عربی داره (با این که مشکلی ندارید؟) و این که گفتم مطمئن نیستم در کشورهای عربی خوراکی مثل حلیم ما وجود داشته باشه لذا اگر این غذا فقط منشاء ایرانی داشته باشه باید نامش هلیم باشه و حلیم یک غلط مصطلح هست. غلط مصطلح هم در فارسی از زمان قاجار کم وارد زبان ما نشد. بعد هم همینجا نمونه خود شما از لغتنامه دهخدا آورذه که «هلیم خوراکی است که از بلغور گندم و گوشت میپزند و هم میزنند تا لعاب بگیرد و در آن دارچین و روغن میریزند». خدا وکیلی شما جایی هلیم با ه دوچشم خوردی؟ یا فقط همون حلیم با ح جیمی خوردی؟ هلیم و حلیم هردو یکی هستند. با بلغور گندم هم میتوان حلیم درست کرد. شما در همین گوگل بنویس «طرز تهیه حلیم با بلغور گندم». دقیقا همان نتیجه را میده که طرز تهیه حلیم با گندم!
اما شما پاسخ مرا ندادی. در کشورهای عربی حلیم فروشی وجود داره؟ اگر نداره این غذا ایرانی هست. با این وجود من بطور کلی منکر نام حلیم هم نشدم گفتم احتمالا... آقاجان احتمالا این یک غلط مصطلح باشه. و شما اگر غرض مرض نداشته باشی بجای گشتن دنبال اثبات فاشیزم من میرفتی از همون حلیم نتیجه گیری میکردی که حلیم یعنی بردبار و احتمالا از این روی نام این آش را حلیم نهانده اند که برای پخت آن باید شکیبا بود. اما شما که تو این باغها نیستی. تو دشمنی ..تو فاشیستی تو خیرخواه نیستی تو دستت برسه دکمه بمب اتم رو بر سر ایران منفجر میکنی تو از ایرانی همانقدر نفرت داری که یک یهودی از هیملر و نظامیان اس اس و من نمیدونم این همه نفرت شماها از کجا بیرون آمده .. این کدام ستم فارسی بوده که ما چیزی در موردش نه در کتابها خواندیم و نه در گزارشهای سازمان ملل که البته دست هواداران فارسهاست. اصلا بحث با شما دل سیاهان و بدخواهان انسانیت تهوع آور است.