Skip to main content

دو نکته را در رابطه با این

دو نکته را در رابطه با این
آشچی
عنوان مقاله:
زلزله سیاسی در ترکیه

دو نکته را در رابطه با این مقاله خواستم بگویم. اولا، نویسنده محترم می نویسند:
[ در آنجا هم "محرم اینجه" کاندیدای مخالف اردوغان که حمایتهای بسیاری را در جریان انتخابات توانسته بود کسب کند در همان شب انتخابات بر اساس نتیجه آرای اعلام شده توسط همین آژانس دولتی آنادولی مقابل دوربین ظاهر شده و بر خلاف انتظار همه از جمله حزب خود پیروزی رجب طیب اردوغان را تبریک گفته و غائله را ختم کرده بود.]
قصد کشیدن مو از ماست را ندارم، ولی اینجا خطایی جدی وجود دارد. محرم اینجه اصلا «در همان شب» انتخابات در مقابل دوربینها ظاهر نشد. سر همین موضوع نیز بسیاری شایعه ها تا صبح روز بعد در فضای مجازی به راه افتاد. مثل اینکه همسرش را دزدیده اند و تهدید شده و از این قبیل. شب شمارش آرا (همان شب پایان رای گیری) محرم اینجه اواخر شب یک مسیج یک جمله ای برای «اسماعیل کوچوک کایا» مجری معروف فوکس تی وی فرستاد.

با این مضمون که : اسماعیل، آدام کازاندی!
یعنی که اسماعیل، طرف برنده شد. این مسیج تنها خبری بود از اینجه که توسط اسماعیل کوچوک کایادریافت شد. ظاهر نشدن اینجه در مقابل دوربین در آن شب انتخابات و اطلاع رسانی بی نهایت سرسری او باعث افت روحیه شدیدی بین هواداران ج.ه.پ شد. حتی روزنامه نگار معروف «لونت گول تکین» در مدیا اسکوپ اظهار داشت که اینجه آن شب از فرط ناراحتی مست کرده و در شرایطی نبوده که مقابل دوربینها ظاهر شود. این امر البته بعدا هم توسط اینجه و هم توسط خود لونت گول تکین تکدیب شد و گول تکین بابت این موضوع رسما عذرخواهی کرد. حتی محل اقامت اینجه در آن شب مشخص نبود. به هر حال، اینها را یادآوری کردم که بگویم در عبارت نقل قول شده، خطایی جدی وجود دارد و شاید بهتر باشد توسط نویسنده محترم مورد بازنگری قرار بگیرد. چون به بحثهایی دامنه دار در فضای رسانه ای و سیاسی ترکیه و سرخوردگی شدید هواداران ج.ه.پ از حزبشان منجر شد.
ثانیا، نویسنده محترم، از اقدام به لینچ کمال کیلیچداراوغلو رهبر ج.ه.پ توسط لمپنهای وابسته به آک پارتی سخن می گویند. البته در این که لینچ کنندگان لمپن و اعضای آک پارتی بوده اند شکی نیست. کما اینکه حکم اخراج یکی از آنها که با مشت به صورت کیلیچداراوغلو کوبیده بود از آک پارتی صادر شد. فقط موضوع این است که این دومین باریست که کمال کیلیچداراوغلو لینچ شد. بار اول این کار توسط به قول نویسنده « رزمندگان حزب کارگران کردستان ( پ ـ ک ـ ک)» در شاوشات صورت گرفت. در آن حادثه همه چیز به خیر و خوشی سپری نشد البته. یک سرباز محافظ شهید شد. حال جای سؤال است که آیا ترتیب دهندگان آن حمله «رزمنده» بودند، یا تروریست؟ عملشان رزم بود یا یک عمل کثیف و بزدلانه تروریستی؟