Skip to main content

ن: بهزاد خوشحالی

ن: بهزاد خوشحالی
Anonymous
عنوان مقاله:
نظر

ن: بهزاد خوشحالی
من هم با جنگ مخالفم اما نه مثل شما
من با همه ی اشکال جنگ در همه ی زمان ها مخالفم و برای جنگ، نه توجیه می سازم نه دلیل می آورم؛ من برای راه دادن به جنگ، هرگز حق و باطل نمی سازم تا کشته شدن یکی به دست دیگری را مشروعیت ببخشم. من ماهیت های ساختگی و دروغین را تولید و تکثیر نمی کنم تا به جنگ، آری بگویم. من دشمن فرضی نمی سازم تا با فرض کردن دیگری به مفسد فی الارض بودن، او را بکشم و من، بی شکلی و بی صورتی را انتخاب نمی کنم تا هر روز سنگر عوض کنم و بکشم. من اصولا سنگری نساخته ام تا پشت آن، به هر بهانه ای، یک دیگری خودم ساخته را هدف بگیرم و....
من آرمان والای دروغین نمی سازم، من کینه توزی و تنفر تولید نمی کنم تا دیگران را برای آرمان والای دروغین به سوی مرگ بکشانم، من روزی نقش متجاوز و روزی دیگر نقش قربانی را بازی نمی کنم و برای هرکدام، اشاره ای از آسمان نمی آورم که....


من از ترس، نفرت نمی آفرینم تا زور تولید کنم و با آن، دیگران را بکشم و من، از جنایت، اسطوره و از جنایتکار، قهرمان نمی سازم.
من نمی گویم انسان ها تازه بعد از مرگ، به دنیا می آیند و برای آن، فلسفه ها نمی بافم و من، به نام ارزش های اخلاقی، اخلاق را زیر پا نمی گذارم.
****
کمی روشن تر برایتان می گویم
جنگ کوردستان را که یادتان هست؛ حق و باطل ساختید تا بجنگید و بکشید؛ ماهیت ساختگی و دروغین شما تجزیه طلبی کوردها بود و نفوذ استکبار جهانی و وابستگی ما به بیگانگان؛ خوب یادتان هست؟ دختران چهارده ساله و نوجوانان زیر هجده سال را نیمه شب، از رختخواب هایشان بیرون کشیدید و دردادگاه های چند دقیقه ای، مفسدفی الارض ساختید و تیربارانشان کردید و حتی پول گلوله هایشان را هم از خانواده هایشان گرفتید؛ آنها "مفسد فی الارض" بودند و شما "و نجعلهم الوارثین". خوب که یادتان هست؟ ما سر می بریدیم و شما مسیح کوردستان و بازمصلوبان. شهرهای کوردستان را به توپ و بمب و موشک بستید چون از کوردها دشمن فرضی ساختید؛ اگر یادتان رفته است یا از یاد خودتان برده اید سری به آرشیوهایتان بزنید.
کوردستان هم که هنوز سنگر است؛ اگر قبول ندارید تعداد نیروهایتان را بشمارید و تقسیم بر جمعیت کوردستان کنید تا مشخص شود کوردستان، وسیع ترین پادگان جهان است.
یک پرسش: چگونه است که از یک جنایتکار، قهرمان می سازید و هنگامی که سخن از تسلط بر چهار پایتخت عربی می شود شانه بالا می اندازید و صدها هزار نفر را در سوریه و عراق و یمن و لبنان به کشتن می دهید جنگ، نعمت است اما هنگامی که نفرت پراکنی و کینه توزی به خودتان برمی گردد به فرشتگان صلح و "نه به جنگ" تبدیل می شوید؟
و به خاطر اینکه طولانی نشود: به همان چیزی که عمری است ساخته اید پایبند باشید. برایتان تکرار می کنم: انسان ها تازه بعد از مرگ به دنیا می آیند؛ این مگر نتیجه ی همان جمله ی معروف خون بر شمشیر پیروز است نیست؟!
****
من با جنگ مخالفم، در همه ی زمان ها و در همه ی جاها، بی اما و اگر، نه مثل شما.