Skip to main content

پرسش: فدرالیسم چیست؟

پرسش: فدرالیسم چیست؟
تبریزی

پرسش: فدرالیسم چیست؟

پاسخ: گرداندن بخش های گوناگون یک کشور از سوی مردم آن کشور فدرالیسم است.

فدرالیسم ابزاری برای مردم سالاری است و پیشرفته ترین کشورهای جهان با این روش گردانده می شوند، مانند آمریکا و آلمان و چین و روسستان و استرالیا و مکزیک و فیلیپین و .....

اما فدرالیسم اگر برابر با دیوارکشی های هیتلری میان مردم یک سرزمین بر پایه نژاد و تبار و زبان و رنگ پوست و نیاکان و زادگاه باشد چنین فدرالیسمی را باید انداخت به زباله دانی و آسوده شد! چنین فدرالیسم دروغینی برابر با رسیدن به یک رژیم بومشاهی (ملوک الطوایفی) مانند روزگار فرمانروائی پادشاهان باستانی است!

در یک سیستم بومشاهی یک شاه پرزور شاهان دیگری را در سرزمین های گوناگون به کار می گماشت و آن شاهان کم زور در درون مرزهای آن سرزمین ها هر کاری که می خواستند می کردند و شاه پرزور که شاه شاهان بود در کارهای شاهان .....

..... کم زوری که آنها را به کار گماشته بود پادرمیانی نمی کرد! کاری هم که شاهان کم زور برای شاه پرزور می کردند دادن باج و گردآوری سرباز برای شاه شاهان بود!

در زمان کنونی رژیم های دیکتاتوری که نام رژیم خود را فدرال گذاشته اند با این روش کشورداری می کنند! چنان که رژیم سومالی نام فدرال را بر روی خود دارد و نام رژیم این کشور جمهوری فدرال سومالی است اما آیا جهانیان در سومالی رژیمی فدرال - دموکرات را می بینند؟ و یا عراق در زمان کنونی با فدرالیسم ملوک الطوایفی گردانده می شود و فدرالیسم عراق را نمی توان ابزاری برای مردم سالاری دانست.

و یا کشور آلمان هنگام فرمانروائی پادشاهان هوهنزولرن نام فدرال بر رویش داشت و کارل هاینریش مارکس فیلسوف نامدار آلمانی به فراوانی از رژیم فدرال و فدرالیسم بدگوئی کرده است اما کدام فدرالیسم؟ فدرالیسمی که مارکس از آن بدگوئی کرده است فدرالیسم دروغین مانند رژیم بومشاهی آلمان در زمان شاهان هوهنزولرن بوده است نه فدرالیسم حقیقی!

چنان که کمونیست سرشناس ایرانی زنده یاد ژوبین رازانی (منصور حکمت) نیز نوشته هائی در نکوهش از فدرالیسم نوشته است اما کدام فدرالیسم؟ فدرالیسمی که زنده یاد منصور حکمت آن را نکوهیده است فدرالیسم دروغین یا رژیم بومشاهی است نه فدرالیسم دموکراتیک!

امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا !

اما بدبختانه در ایران فراوانند کسانی که چون فهم درستی از فدرالیسم ندارند تا کسی سخن از فدرالیسم در ایران می گوید و می نویسد آشفته شده و فدرالیسم را برابر با تجزیه ایران می دانند!

اگر فدرالیسم برابر با تجزیه باشد آیا آمریکا و آلمان و چین و روسستان و استرالیا و مکزیک و فیلیپین و ..... که دارای ساختار فدرال هستند تجزیه شده اند؟

روشن است که فهم نادرست این دوستان از فدرالیسم و این که فدرالیسم برای اینان برابر با دیوارکشی های هیتلری میان ترک و فارس و کرد و عرب است این پیامد را داشته است!

آیا پنجاه استان فدرال آمریکا با دیوارکشی به گرداگرد پنجاه نژاد و تبار و اتنیک و قومیت و ملیت برپا شده اند؟

در فیلیپین بیش از صد زبان گویشور دارند، آیا فدرالیسم فیلیپین با دیوارکشی به گرداگرد گویشوران به بیش از صد زبان برپا شده است؟

این دوستان به جای بدگوئی از فدرالیسم بهتر است از ناسیونالیسم بدگوئی کنند! در ایران آینده نیز ما می توانیم رژیمی فدرال - دموکرات را بر سر کار بیاوریم بی آن که بر سر کار آمدن این رژیم فدرال - دموکرات تجزیه ایران را در پی داشته باشد!

برای آن که سخن به درازا نکشد در این باره ها نگاه کردن به نوشتارهائی در لینک های زیر سودمند است

لینک یک

http://iranglobal.info/node/16877

لینک دو

http://iranglobal.info/node/62488

لینک سه

http://iranglobal.info/node/63573