Skip to main content

جناب لاچین,

جناب لاچین,
Anonymous
عنوان مقاله:
قدرت مغز انسان

جناب لاچین,
با تشکر از توضیحات. منظور آنست که زبان, نتیجه انعکاس و تاثیر محیط بر انسان است و در هر زبانی کلمات و بیاناتی وجود دارد که ممکن است در زبان دیگر وجود نداشته باشد. مثلا در حالت شدید آن, در زبان مردم مناطق حاره کلمات و بیاناتی وجود دارد که حتی تصور آنها برای مردم قطبی غیر ممکن است, تا برسیم به تفاوت های جزئی در زبان مردم همسایه. آموختن و مصرف کلمات بیگانه همیشه با اشکال روبروست زیرا طبیعتا مردم, آنها را به شکلی تلفظ میکنند که به زبان آنها نزدیک تر است و نتیجتا لهجه تولید میشود. این نباید موجب تمسخر و توهین و احیانا اذیت و آزار گردد, عادتی که در بین ما ایرانیان به وفور وجود دارد.

مساله دیگر درک بکار بردن حروفی مانند غ و ق و س و ص و ث در زبان فارسی برای افراد کم اطلاع و احیانا "کم سواد" میباشد. برای آنها عجیب است که چطور فارس ها بسهولت این حروف متفاوت را با

همان تلفظ بکار برده و در فهم کلمات اشکالی ندارند. آنچه آنها قادر به درک آن نیستند توانایی مغز بشر در درک و اجراست. به عنوان نمونه همه کس با زدن چند ضربه بر کلید های پیانو میتواند صدائی و آهنگی ایجاد و مکررا آنرا تکرار کند. ولی در ویالون و یا کمانچه که پرده ای وجود ندارد چنین کاری برای فرد نا آموخته غیر ممکن است, در حالی که ما می بینیم اهل فن با سهولتی حیرت انگیز درست انگشت بر ناحیه هایی میگذارند که پرده ای وجود ندارد و حتی در صدم های ثانیه از یک اکتاو به اکتاو دیگر میروند. این نمونه قدرت مغز انسان است چه در موسیقی و یا زبان و بسیار چیز های دیگر. موفق باشید.