Skip to main content

جناب حامد، چیزهایی در مورد

جناب حامد، چیزهایی در مورد
آشچی
عنوان مقاله:
" الخلیج الفارسی " و یا " الخلیج عربی "

جناب حامد، چیزهایی در مورد ترک بودن پهلویها و اینکه اطراف خلیج فارس 100% عرب است نوشته اید که من قبول ندارم. ولی بگذریم از این حرفها چون ربطی به بحث ندارد. در مورد منطق نام گذاری، شما بفرمائید چه منطقی دارد که مثلا اسم دریایی دریای ژاپن باشد و نه دریای کره؟ چرا باید بگوییم خلیج مکزیک و نه خلیج کوبا یا خلیج آمریکا؟ چرا باید بگوییم دریای عرب و نه دریای سومالی یا زنگبار یا چرا بگوییم دریای نروژ یا...؟ چرا باید بگوییم دریای خزر؟ آیا قوم خزری وجود دارد امروز؟ پس می بینیم که منطقی در نام گذاریها وجود ندارد. مردمانی از روزگار قدیم اسمی برای کوه و دره و تپه ای انتخاب کرده اند و به نظر من باید همان نام بی کم و کاست حفظ شود نه اینکه به تبع مصالح سیاسی سعی در تغییر آن بشود.
در مورد نام خلیج فارس هم نوشته های زیادی نوشته شده که من نه فرصت کرده ام همه آنها را بخوانم، نه علاقه ای داشته ام به این کار

ولی طبق آنچه خوانده ام، در اکثر قریب به اتفاق منابع قدیمی و تاریخی اسم این خلیج، خلیج فارس یا چیزی نزدیک به آن ذکر شده و نامهای دیگر هرچند وجود دارند ولی در اقلیت بوده اند. در منابع بین المللی هم عمدتا به همچنین است. اساسا تلاش برای تغییر نام این خلیج توسط کشورهای عربی یک عکس العمل سیاسی از طرف آن کشورها نسبت به مداخله جوییها و نقش منفی جمهوری اسلامی ایران بود. یعنی بیشتر یک حرکت سیاسی بود تا تلاشی برای اصلاح یک نام تاریخی. که البته به نظر من کاری اشتباه است. همچنانکه تلاش برای تغییر نام مثلا خیاو به مشکین شهر نیز اشتباه است، همچنانکه تلاش برای تغییر نامهای تاریخی دیگر هم اشتباه است. یعنی یک پرنسیپی باید وجود داشته باشد و فارغ از ملیت و قومیت، انسان باید طبق آن پرنسیپ رفتار کند.
کامنت طبق معمول تحریک آمیز و بی سر و ته جناب سازاخ نیز ارزش پاسخگویی ندارد. اساسا ایشان نقشی جز همان کاری که عناصر اطلاعاتی انجام میدهند، ندارد. کار و پیشه همیشگیش است. امیدوارم حداقل از این راه مشغول نان خوردن باشد تا زحماتش به هدر نرود و مثال عملگی مفت و مجانی نباشند.