Skip to main content

واقعا چقدر شخصی مضحک می شود

واقعا چقدر شخصی مضحک می شود
آشچی
عنوان مقاله:
برنامه ریزی زبانکشی یا طرح بسندگی زبان فارسی

واقعا چقدر شخصی مضحک می شود وقتی می خواهد ادای چیزی را در بیاورد و تظاهر به چیزی بکند که سنخیتی با عقاید و نیات واقعی اش ندارد. این آقا صبح تا شام به ناسیونالیسم فحش می دهد ولی اگر یک ناسیونالیست که نه، یک راسیست دو آتشه در این سایت وجود داشته باشد همین فرد است. مگر زبان تنها یک وسیله پیوندی برای شما نیست؟ پس چرا این قدر نسبت به اینکه ملت به بقالی سوپرمارکت می گویند معذب هستید؟ در ایران هرکس بگوید میرم تا از سوپر خرید بکنم، همه متوجه می شوند که منظورش بقالی سر کوچه است. ارتباط برقرار می شود و من سر در نمی آورم که چرا باید یک نفر که چنین نگاه مکانیکی به زبان دارد خود را درگیر این قبیل جزئیات بکند.

مگر اینکه طبق معمول دروغ بگوید و تظاهر بکند و به خیال خودش قصد فریب مردم را داشته باشد چون این نگاه مکانیکی فقط به زبانهای غیر فارسیست و وقتی پای زبان فارسی به میان می آید رگهای گردن حضرت آقا بیرون می زند. اگر بگوییم زبان مادری و فرهنگ ملیمان را به کوری چشم راسیستهای متظاهر و ناصادق حفظ خواهیم کرد، آن وقت ما ناسیونالیستهایی می شویم که وقت و انرژی جنبشهای کارگری را هرز می دهند ولی اگر به سبب آلرژی و تعصب عده ای برای پالایش زبان، مردم را مجبور کنیم که صدها هزار تابلوی مغازه را تغییر دهند، کار بسیار شایسته ای انجام شده! این طور است؟ خوب پس با این حساب، خیلی ببخشید ولی خودتی جناب! با این بودجه می شود مقادیر متنابهی نان بربری خرید و بین افراد مستحق پخش کرد. حالا حرف جنابعالی چیست و در جواب چه می گویی؟
ثانیا، آن چنان در توصیف سوپر مارکت وارد جزئیات می شود که گویا دارد سیاحتنامه ابراهیم بیگ را می نویسد. آقاجان، هر کسی می داند که این اصطلاح، به شکل نادرستی به کار می رود. شما لازم نکرده در توضیح واضحات تا این اندازه روده درازی بکنی. ضمنا، آنچه که دکان شده، این کنگره و آن حزب سیاسی نیست. مکررات و ظاهرسازیهای جنابعالیست که «دکان» و یا به قول تبریزیها «توکان» شده.
ثالثا، دیکشنری آکسفورد به عنوان معنای اول، در توضیح کنگره چنین می نویسد:
A formal meeting or series of meetings for discussion between delegates, especially those from a political party, trade union, or from within a particular sphere of activity.
‘an international congress of mathematicians’

یعنی چنین نیست که حتما عده ای را مردم در یک انتخابات سراسری انتخاب کرده باشند. بلکه کنگره به معنی جمعی از کنشگران برای بحث و تبادل پیرامون موضوعات مختلف بکار می رود.
رابعا، کسی نگفته که مواضع هر حزب و تشکلی که در کنگره ملیتهای ایران فدرال است مورد تایید است. البته که هر کس می تواند به این موضع گیری و آن بیانیه یا اسم کنگره یا هر چیز دیگری در رابطه با آن شدیدترین انتقادها را وارد بکند. این امر دیگریست. موضوع این بود که نباید به دروغ یا از سر بی اطلاعی مدعی شد که این افراد به شرایط اقتصادی مردم یا کشته شدن آنها در بلایای طبیعی بی تفاوتند تا دستاویزی برای کوبیدن آنها فراهم شود. اگر به بیانیه دادن است، که این افراد بیانیه های لازم را داده اند. در رابطه با مسائل دیگر، هر کس مسلما می تواند نقدهایش را وارد کند. اگر موضوع ناسیونالیست بودن این افراد است که خود جناب منتقد نباید ناسونالیست تر از طرف انتقاد باشد که در این مورد هست. اگر هم موضوع صداقت است که این افراد هزاران بار از این شخص صادقتر و رو راستترند.
در نهایت، واقعیت این است که همه متوجه شده اند که موضوع چیست. موضوع این است که این آقای راسیست، یک پان ایرانیست دشمن فرهنگ و زبانهای غیر فارسیست و هر گونه دفاعی از حق حیات آنها، باعث عود آلرژی اش می شود. اما مثلا قصد زرنگ بازی دارد و می خواهد تا نیات حقیقی اش را پشت چپ گرایی دروغین پنهان سازد. هر جا که بحث تلاش برای صیانت از این سرمایه های ملی و بشریست، این آقا تلاشها را فوت وقت و سرمایه و انحراف از مبارزه کارگری برآورد کرده، دست به تمسخر و پرخاش می زند. آقای دکتر صدرالاشرافی مقاله ای نوشته اند و به یک «ابتکار» تازه در راستای چنین تلاشی اعتراض کرده اند و لذا این آقا طبق معمول با پیش کشیدن حرفهای بی ربط، از شمردن لقمه ای صدرالاشرافی گرفته تا ایرادات بنی اسرائیلی به اسم ایشان تا رسیدگی به حسابهای بانکی ایشان عکس العمل نشان میدهد.