Skip to main content

(..... تغییر الفبا در

(..... تغییر الفبا در
تبریزی

(..... تغییر الفبا در قزاقستان پیش از آن که برای افزایش باسوادی یا بهبود وضعیت اقتصادی باشد برای این است که کشور بتواند خود را از گذشته کمونیستیش جدا کند! .....)

دوستان گرامی، دشمنان کمونیسم و هواداران سرمایه داری و بورژوازی پیاپی پرت و پلاهائی را می گویند و می نویسند که نمونه ای از آنها را دیدید!

اما همگان دیده اند که در ویتنام پس از آن که رژیم سایگون سرنگون شد و ارتش آمریکا از آنجا رفت دولت کمونیستی ویتنام خط لاتین را خط کاربردی مردم ویتنام کرد، آیا جایگزینی خط لاتین به جای خط پیشین در ویتنام برای دشمنی با کمونیسم بود؟

و یا در کوبا هم اکنون خط کاربردی لاتین و زبان کاربردی اسپانیولی است، آیا کاربرد خط لاتین در کوبا برای دشمنی با کمونیسم است؟

و یا کارل هاینریش مارکس فیلسوف نامدار آلمانی نوشته هایش را به زبان آلمانی و خط لاتین می نوشت، آیا کارل مارکس برای .....

..... دشمنی با کمونیسم با خط لاتین نویسندگی می کرد؟

دوستان گرامی، ما زبانی به نام زبان قزاقی نداریم و مردم جمهوری قزاقستان ترک زبان هستند! همچنان که ما زبانی به نام زبان آذری نداریم و مردم آذربایجان ترک زبان هستند! همچنان که مردم جمهوری ازبکستان نیز ترک زبان هستند و مردم جمهوری قرقیزستان نیز ترک زبان هستند و مردم جمهوری ترکمنستان نیز ترک زبان هستند و از اینها گذشته میلیون ها ترک در روسستان و چین و ترکیه و بخش های دیگر جهان زندگی می کنند!

نوشتن زبان ترکی برای ویژگی هائی که دارد با خط کریل یا سیریل و همچنین با خط عربی ناشدنی است! چنان که در کشور عثمانی صدها سال زبان ترکی با خط عربی نوشته می شد که نوشتن زبان ترکی با خط عربی پر از دردسر بود، از این روی پس از برپائی کشور ترکیه خط لاتین با دپ های آوادار آلمانی جایگزین خط عربی شد، نوشتن زبان ترکی با خط کریل نیز پر از دردسر است و تنها خطی که می توان با آن زبان ترکی را به خوبی نوشت خط لاتین با دپ های آوادار آلمانی است!

سخن درباره ویژگی های زبان ترکی و خط کریل و خط لاتین بسیار بیش از آن است که در یادداشتی کوتاه بگنجد اما به هر روی به کار بردن خط لاتین در میان ترک زبان ها مانند ترک زبان های جمهوری قزاقستان برای دشمنی با کمونیسم نیست!

از لینک زیر سرودی را که قزاقستانی ها به زبان ترکی خوانده اند و سرشار از آرمان های کمونیستی و میهن پرستانه است بشنوید تا دروغ بافی های دشمنان کمونیسم آشکار شوند

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Kazakhstan_2006.ogg

دپ = الفبا، حرف (در دستور زبان)