Skip to main content

سالام دوسلار

سالام دوسلار
lachin
عنوان مقاله:
الفبای لاتین فشار خون را به پائین می آورد

سالام دوسلار..
یکی از کاربران بخاطر اینکه کشور قزاقستان به الفبای لاتین روی آورده است , آنچنان فشار خونشان به بالا رفته که عقل سلیم و منطق را هم از داده است. ایشان نوشته اند که (( زبان ترکی ریشه مغولی آسیایی دارد )), خوب داشته باشد, تورا سنه نه؟ و بعد بخاطر این خویشاوندی استدلال میکنند که زبان تورکی نمی تواند الفبای لاتین داشته باشد. ( فعلآ که دارد تو چرا ناراحتی )..
بعد مینویسند که ( در کشور های ترک زبان آسیا, یک سوم هنوز بی سواد هستند ( بیسواد باشند خوب که چی.. همه مثل شما که دانشمند نمی شوند ). بعد ادامه می دهند که ( چگونه از مردم معمولی انتظار دارید که فریب ناکجا آباد شما را بخورند ؟) .ما از مردم هیچ انتظار نداریم که فریب ما را بخورند فقط بدانند که

Latin or Roman script is a writing system used to write many modern-day languages. It is the most used writing system
ادامه..

in the world today. It is the official script for nearly all the languages of Western Europe, and of some Eastern European languages. It is also used by some non-European languages such as Turkish, Vietnamese, Malay language, Somali, Swahili, and Tagalog. It is an alternative writing system for languages such as Hindi, Urdu, Serbian, and Bosnian.
این کاربر عصبانی ادامه میدهند که (( این نادان مقلد « مقصودشان من هستم » ، نمیداند که زبانهای اروپا با زبان لاتین خویشاوند هستند و دهها هزار لغت مشترک دارند مخصوصا در علوم تخصصی و علمی )).
داشتن لغات مشترک در علوم تخصصی و ادبی یکی از زیبائی های زبان تورکی است. چون در این زبان به ( پیتزا = کش لقمه ) و به ( کراوات = دراز آویز زینتی ) نمی گویند . بدین جهت است که یک نویسنده و یک شیمیدان تورک توانسته اند برنده جایزه نوبل در ادبیّات و در شیمی باشند.
نتیجه ...اگر زبان فارسی دری را هم با الفبای لاتین بنویسیم , مثل زبان های تورکی, ویتنامی, سواهیلی, تاگالو , سومالی , تمام مشکلات املائی حل می شود و مجبور نخواهیم شد که یک کلمه ساده « است » را 12 نوع و کلمه عربی « استیضاخ » را 98 نوع بنویسیم.
تازه , اگر این زبان فارسی دری با الفبای لاتین نوشته میشد ,فشار خون این کار برگرامی به پائین می آمد و احتمال سکته قلبی را کم می کرد. چون سکته قلبی عوارض وخیمی دارد.