Skip to main content

دوستان گرامی، سه تن که یکی

دوستان گرامی، سه تن که یکی
تبریزی

دوستان گرامی، سه تن که یکی پان عرب است و یکی پان کرد است و یکی پان ترک است باهم گفتگو کرده اند و فرجام سخن آنها پس از فلسفه بافی های فراوان این شده است که باید میان مردم ایران بر پایه نژاد و تبار و زبان و اتنیک و قومیت و ملیت دیوارکشی شود و بر روی این دیوارکشی ها نیز نام فدرالیسم گذاشته شود!

گذشته از آن که چنین ساختاری برابر با رسیدن به یک رژیم ملوک الطوایفی مانند زمان برده داری و دهداری است و با چنین سیستمی ایران آمریکای دوم و آلمان دوم نخواهد شد اما چنین کسانی سخنشان بر این پایه استوار است که ترک ها و کردها و عرب ها و فارس ها در ایران هر کدام در یک بخش ویژه زندگی می کنند و با دیوارکشی به گرداگرد این بخش های ویژه می توان به این سیستم ملوک الطوایفی رسید اما این چنین نیست و هرگز در بخش های گوناگون ایران یک اتنیک یا ملیت یا قومیت و ..... زندگی نمی کنند!

برای نمونه ترک های .....

..... ایران تنها در آذربایجان زندگی نمی کنند و نمی توان با دیوارکشی به گرداگرد آذربایجان به فدرالیسم پان ترکی آقای یونس شاملی رسید!

خراسان پر از ترک هائی است که صدها سال است در آنجا زندگی می کنند و نمونه ای از ترک های خراسان نادرشاه افشار وابسته به خاندان ترک افشار است و ترکان افشار و بسیاری دیگر از ترک ها صدها سال است که زیستگاهشان در خراسان است نه در آذربایجان! به جز ترکمن ها انبوهی از مردم ترک صدها سال است که در مازندران زندگی می کنند که نمونه ای از آنان آقامحمدخان قاجار وابسته به خاندان ترک قاجار بود و زیستگاه قاجاریان مازندران است نه آذربایجان! و یا بسیاری از شیرازی ها ترک هائی هستند که صدها سال است در شیراز زندگی می کنند و همچنین بخش هائی از استان فارس صد درصد ترک نشین هستند و قشقائی ها که در استان فارس زندگی می کنند صد درصد ترک هستند و صدها هزار ترک در بخش های گوناگون استان فارس صدها سال است که زندگی می کنند! و یا ترک های خلج صدها سال است که در اراک و قم و چند شهر دیگر زندگی می کنند و ترک های همدان، ترک های کردستان، ترک های کرمانشاه، ترک های اصفهان، ترک های قزوین، ترک های زنجان و ..... صدها سال است در آنجاها زندگی می کنند!

پان ترک هائی مانند آقای یونس شاملی که خواهان دیوارکشی میان ترک و فارس و کرد و عرب و گذاشتن نام فدرالیسم به روی این دیوارکشی ها هستند روشن نمی کنند که این ترک ها باید چه کنند؟ آیا باید این ترک ها از آن بخش های ایران که صدها سال است در آنجاها زندگی می کنند به آذربایجان بکوچند تا ترک ها با دیگران درنیامیزند و آلودگی زبانی و نژادی پیش نیاید؟!

درباره کردها نیز باید گفت گذشته از آن که بسیاری از کردها سنی نیستند و شیعه هستند و با کردهای سنی آبشان به یک جوی نمی رود کردها تنها در یک بخش از ایران زندگی نمی کنند، برای نمونه کردهای خراسان و کردهای اردبیل و کردهای زنجان و کردهای آذربایجان صدها سال است که در آنجاها زندگی می کنند و دیوارکشی به گرداگرد بخشی از ایران و کردستان نامیدن آن شدنی نیست!

مردم شهرهای چند زبانه و چند بومی چه باید بکنند؟ برای نمونه اورمیه شهری چند بومی است و زبان های کردی و ترکی و آشوری و ارمنی و فارسی و ..... در آنجا گویشور دارند، آیا باید کردهای اورمیه، ترک های اورمیه، آشوری های اورمیه، ارمنی های اورمیه، فارس های اورمیه و ..... به جان هم بیفتند و همدیگر را بکشند؟ تا کسانی که بهتر و بیشتر توانستند بکشد شهر اورمیه و استان آذربایجان باختری به آنها برسند؟

سخن کوتاه، از هر سو که نگاه کنیم ناسیونالیسم و پندارهای زهرآگین ناسیونالیستی جز بن بست فرجامی ندارند!