Skip to main content

دوستان گرامی، زبان ابزاری

دوستان گرامی، زبان ابزاری
تبریزی

دوستان گرامی، زبان ابزاری برای پیوند میان انسان ها و ابزاری برای پیام رسانی میان انسان هاست و جز این ارزش دیگری ندارد و گویشور بودن به یک زبان نشانه خوب بودن و بد بودن و برتری هیچکس در هیچ کجای جهان نیست اما ناسیونالیست ها از زبان بتی می سازند که باید در برابر آن به خاک افتاد و برای ناسیونالیست های نژادپرست زبان ابزاری برای دیوارکشی میان انسان ها و نفرت پراکنی و جنگ افروزی است!

چون مغز من با پندارهای زهرآگین ناسیونالیستی از کار نیفتاده است دیدگاه من درباره زبان بی سویانه است و زبان کاربردی هشتاد میلیون ایرانی هر زبانی می تواند باشد، مانند فارسی، ترکی، کردی، عربی، انگلیسی، ماندارین، روسی، فرانسوی و ..... اما کشورداری با ده ها زبان شدنی نیست!

چنان که در آمریکا و استرالیا ده ها زبان گویشور دارند اما زبان کاربردی زبان انگلیسی است و یا در چین با یک میلیارد جمعیت ده ها زبان .....

..... گویشور دارند و گاه شماره گویشوران این زبان ها به ده ها میلیون تن می رسد اما زبان کاربردی چینی ها زبان ماندارین است و یا در روسستان ده ها زبان گویشور دارند اما زبان کاربردی در روسستان زبان روسی است، از این روی در ایران نیز با آن که ده ها زبان گویشور دارند تنها با یک زبان می توان کشورداری کرد و زبان کاربردی تنها یک زبان می تواند باشد که در زمان کنونی این زبان جز زبان فارسی زبان دیگری نمی تواند باشد!

اگر آن چنان که پیروان پان های رنگارنگ ناسیونالیستی می گویند بخش های گوناگون ایران با چند زبان گوناگون گردانده شوند تریلیون ها پولی که باید هزینه شود تا میلیاردها برگ کاغذ که در پرونده های گوناگون اداری هستند از زبان فارسی به زبان های دیگر ترجمه شوند از کجا و چگونه فراهم خواهد شد؟

و یا تریلیون ها بودجه و به کارگیری زمان و نیرو برای ترجمه کردن صدها میلیون پرونده در دادگستری ها و شهرداری ها و اداره های ثبت کل و ثبت احوال و ..... از زبان فارسی به زبان های دیگر چه سودی برای مردم گرسنه ایران خواهد داشت؟

آموزش به زبان مادری در شهرها و استان های چند زبانه با کدام بودجه باید انجام شود؟ برای نمونه با کدام بودجه در اورمیه هم دبستان به زبان ترکی، هم دبستان به زبان کردی، هم دبستان به زبان آشوری، هم دبستان به زبان ارمنی و هم دبستان به زبان فارسی باید کار کنند؟ و چاپ کتاب های دبستانی به زبان های گوناگون و پرورش آموزگاران به زبان های گوناگون با کدام پول باید انجام شوند؟

اگر آن چنان که ناسیونالیست ها می گویند با چند زبان کشور ایران گردانده شود در استان های چند زبانه چه کار باید کرد؟ آیا باید در استان های چند زبانه ایران یک سیستم فدرال در فدرال زبانی پیاده شود؟ با این روال فدرالیسم در آذربایجان باختری بر پایه ترک بودن آذربایجان باختری خواهد بود اما چون کردها نیز در درون آذربایجان باختری زندگی می کنند پس گرداگرد آنها نیز در درون آذربایجان باختری باید دیوارکشی شود و ساختاری فدرال در فدرال برپا شود! سپس چون در بخشی که در آذربایجان باختری کردها در آن زندگی می کنند و گرداگرد آنها برای کرد بودنشان دیوارکشی شده است ترک ها نیز زندگی می کنند پس باید گرداگرد ترک ها نیز برای ترک بودنشان دیوارکشی شود و این بار ساختار فدرال در فدرال در فدرال بر پایه دیوارکشی های زبانی و ناسیونالیستی برپا شود!

دوستان گرامی، از هر سو که نگاه کنیم ناسیونالیسم و راهکارهای ناسیونالیستی جز بن بست فرجامی ندارند اما نکته ای که نباید ناگفته بماند این است که هزار سال است که زبان دری که به نادرست زبان فارسی نامیده می شود زبان کاربردی همه ایرانیان است! چرا در این هزار سال همه کشور ایران بدون زبان مادری و زبان پدری و زبان عمه ای و زبان خاله ای گردانده شده است و کسی نیز گلایه نکرده است؟ و چرا پس از هزار سال پیروان پان های رنگارنگ ناسیونالیستی همه چیز را رها کرده و مانند کنه از زبان چسبیده اند و مانند گرامافونی که سوزنش گیر کرده باشد می گویند: زبان، زبان، زبان، زبان، زبان، زبان .....؟