Skip to main content

پس از فلسفه بافی های خنده دار

پس از فلسفه بافی های خنده دار
تبریزی
عنوان مقاله:
پرسش های بی پاسخ!

پس از فلسفه بافی های خنده دار و اشترگربه ای این چنینی درباره دبستان به زبان مادری و دبستان به زبان پدری و دبستان به زبان عمه ای و دبستان به زبان خاله ای گویندگان و نویسندگان این پرت و پلاهای صد من یک غاز و بی سر و ته روشن نمی کنند که:

یک - هزار سال است که زبان دری (که به نادرست فارسی نامیده می شود) زبان کاربردی همه ایرانیان است، پس چرا در این هزار سال آموزش و پرورش ایرانیان هیچ گرهی نداشته است اما ناگهان پس از پیدایش پدیده هائی مانند پان ترکیسم و پان کردیسم و پان عربیسم و ..... نبودن دبستان به زبان پانستانی ها گره کور آموزش و پرورش ایرانیان شده است؟

دو - در آمریکا و استرالیا ده ها زبان گویشور دارند اما زبان کاربردی زبان انگلیسی است و یا در چین با یک میلیارد جمعیت ده ها زبان گویشور دارند و گاه شماره گویشوران این زبان ها به ده ها میلیون تن .....

..... می رسد اما زبان کاربردی زبان ماندارین است و ..... پس چرا در این کشورها که ده ها زبان گویشور دارند اما دبستان ها با یک زبان کار می کنند هیچکس از نبودن دبستان به زبان مادری گلایه نمی کند اما در ایران نق زدن پانستانی ها درباره دبستان به زبان مادری پایانی ندارد؟

سه - هزینه چند هزار میلیاردی آموزش به زبان مادری از کجا باید فراهم شود؟ و چاپ کتاب های دبستانی به زبان های گوناگون و پرورش آموزگاران به زبان های گوناگون با کدام پول باید انجام شوند؟ و برای کدام سود بودجه ای تریلیونی در این باره از جیب مردم گرسنه ایران باید هزینه شود؟

چهار - آموزش به زبان مادری در شهرها و استان های چند زبانه چگونه باید انجام شود؟ برای نمونه چگونه در اورمیه هم دبستان به زبان ترکی، هم دبستان به زبان کردی، هم دبستان به زبان آشوری، هم دبستان به زبان ارمنی و هم دبستان به زبان فارسی باید کار کنند؟ و آیا باید برای زبان میان مردم اورمیه و شهرهائی مانند اورمیه دیوارکشی شود؟

پنج ..... شش ..... هفت ..... هشت ..... نه .....

دوستان گرامی، زبان ابزاری برای پیوند میان انسان ها و ابزاری برای پیام رسانی میان انسان هاست و جز این ارزش دیگری ندارد و گویشور بودن به یک زبان نشانه خوب بودن و بد بودن و برتری هیچکس در هیچ کجای جهان نیست اما ناسیونالیست ها از زبان بتی می سازند که باید در برابر آن به خاک افتاد و برای ناسیونالیست های نژادپرست زبان ابزاری برای دیوارکشی میان انسان ها و نفرت پراکنی و جنگ افروزی است و ساخته شدن دبستان به زبان مادری نیز بهانه ای برای پان های رنگارنگ ناسیونالیستی است که همه چیز را رها کرده و مانند کنه از زبان چسبیده اند و مانند گرامافونی که سوزنش گیر کرده باشد پیاپی می گویند: زبان، زبان، زبان، زبان، زبان، زبان .....!