Skip to main content

ادامەی نوشتە جنگ اسماعیل اقا

ادامەی نوشتە جنگ اسماعیل اقا
Anonymous
عنوان مقاله:
نظر

ادامەی نوشتە جنگ اسماعیل اقا در سلماس
جنگ های پراکنده قسمت بالای کوه را سرگرم نمایند. وخود نیز با عده ای از سواران که در اختیار داشت از طرف پشت کوه به سنگرهایی که ارشد و چریک هایش در آن قرار گرفته بودند حمله کردند.
زمانی امیر ارشد متوجه قضیه شد که عمرخان به بالای کوه رسید . ارشد خواست از خود دفاع کند ولی با شلیک یک تیر مغزش متلاشی گردید. چریک های امیر ارشد با دیدن ای وضع پا به فرار گذاشتند و بقیه دستگاه جنگی وی از کار افتاد ، عده ای از چریک ها که سنگر های خود را رها کرده و فرار نمودند بدست عمرخان و سوارانش کشته شدند در این حال که توپ و مسلسل بدست عمرخان افتاد ، وی پرجم سفید رنگ لشکر اسماعیل آقا را بر روی توپ قرار داد

همین که اسماعیل آقا چشمش به پرچم سفید رنگ بر بلندی کوه شکریاز افتاد دریافت که عمر خان به پیروزی نهائی نائل گردیده و بقدری خوشحال شد که شمشیر را از غلاف کشید بلند و شروع به دویدن کرد و سپس دستور داد تمام قشون وی بجز محافظین اش بطور یک پارچه به نیروهای دولتی حمله کنند. بر اثر حملات بی امان جنگجویان شکاک لشکر دولتی شکست خورد و سنگر ها را ترک و از میان جنگ فرار کردند. ولی عمرخان به اتفاق سوارانش در بین خوی و سلماس در گردنه معروف به قره تپه راه را بر آنان بست ، جنگ به قانی دره (دره خونین) کشیده شد. بنا به گفته شاهدان عینی بقدری از افراد ارتشی و سواران چریک کشته شدند که لشکریان کرد از روی جنازه آنان رد می شدند، خصوصأ زمانی که ارتشیان و چریک ها متوجه شدند امیر ارشد فرمانده جنگی آنان کشته واز مقاومت باز ایستادند و بدون سرنوشت بطور پراکنده به آتراف متواری گردیدند و در آن حمله بزرگ به علیه کردها بار دیگر افتخار پیروزی نصیب لشکر عمرخان واسماعیل آقا سمیتکو شد.