Skip to main content

جناب ائلیار، من هم با شما

جناب ائلیار، من هم با شما
آشچی

جناب ائلیار، من هم با شما موافقم که فردی که به هیچ وجه حاضر نیست نام نویسی کند یا حداقل اسم ثابتی روی خودش بگذارد به احتمال بسیار زیاد عامل حکومت است. وگرنه چرا باید یک شخص صادق چنین رویه ای در پیش بگیرد؟ ما کشوری با سیستم پلیسی داریم. بنابراین کاملا قابل درک است که انسانها نخواهند با اطلاعات حقیقی خود در یک سایت اوپوزوسیون ظاهر شوند. تا این جایش کاملا صحیح. ولی چرا باید کسی از گذاشتن یک نام مستعار به روی خود مصرانه فرار کند؟ به هر حال، اسف بارتر از اعمال این ترول، عملکرد کسی است که خود را اوپوزوسیون می داند ولی آگاهانه برای تحت فشار گذاشتن مخالفین خود از خدمات ترول استفاده می کند و غیر مستقیم (اما آگاهانه) در بازی وزارت اطلاعات وارد شده، از عملکرد ترول جانانه دفاع می کند. یعنی ما اینجا شاهد یک ائتلاف بین اطلاعات و این فرد هستیم.

از نظر من اسم این کار خیانت است و چنین فردی بی تعارف یا خائن است یا فردی بسیار ناآگاه است که چنین عملکرد زشتی را با میهن دوستی اشتباه گرفته. در معصومانه ترین شکلش، کسی اعمال فشار روحی بر مخالف فکری خود را به صورت یک شیوه سیاسی در آورده باشد، یک خطر بسیار جدی برای دموکراسی است. در هر حال، باید بلافاصله و بدون فوت وقت اخراج شود تا ضرر مضاعف نرساند. و همچنین صحیحش این است که ثبت نام برای همه اجباری شود. نمی دانم مسؤول سایت چرا در برابر این موضوع مقاومت می کند.
در مورد امید به نسلهای آینده، که خوب، آن نسلها را هم همین افراد تربیت کرده اند و می کنند. ولی واقعیت این است که من هم در ضمیر خود ناامید نیستم. اگر که بودم، پی گیر اخبار و اطلاعات نمی شدم. کسی پی گیر آن فردی که مرده و حلوایش را خورده اند نمی شود. اما اگر حتی در سی.سی.یو باشد، با هر خبری آدم از جایش می پرد. به هر حال امیدوار بودن ضرری ندارد.