Skip to main content

دوستان گرامی، درباره چم پان

دوستان گرامی، درباره چم پان
تبریزی

دوستان گرامی، درباره چم پان ایرانیسم باید گفت که واژه هائی هستند که چند چم دارند و پان ایرانیسم نیز یکی از آنهاست، اگر چم پان ایرانیسم آریاپرستی و پان آریا بودن و گفتن این سخن که ایران از آن آریائی هاست و ایران سرزمین نژاد اهورائی آریائی است و آریائی ها پارس زبان هستند و پرت و پلاها و هیتلرنامه های چرندی از این دست باشد که چنین پان ایرانیسمی را باید انداخت به زباله دانی و آسوده شد!

اما اگر چم پان ایرانیسم این باشد که ایرانی کسی است که شناسنامه ایرانی دارد و شهروند ایران است و زبان و نژاد نشانه برتری کسی بر دیگران نیست چنین پان ایرانیسمی را باید ارج نهاد، با شناسه دوم از پان ایرانیسم اگر چند تن از کشورهای دیگر به ایران بیایند و شناسنامه ایرانی بگیرند و شهروند ایران شوند آنها نیز ایرانی به شمار می روند و این چم انترناسیونالیستی پان ایرانیسم است.

همچنان که در آمریکا کسانی .....

..... که پان آمریکن هستند می گویند آمریکائی کسی است که شناسنامه آمریکائی دارد و شهروند آمریکاست و زبان و نژاد نشانه برتری هیچکس بر دیگری نیست و همه نژادها و گویشوران به همه زبان ها دارای حقوق برابر هستند.

بدبختانه در ایران چند آریاپرست یا پان آریا واژه پان ایرانیسم را دزدیده و به لجن کشیده اند! و بدبختانه چنین کسانی به جای آن که نام خودشان را پان آریانیست بگذارند نامشان را پان ایرانیست گذاشته اند! گاهی این پان آریان ها هر گونه توهین و تحقیر و دشنام و ناسزائی را درباره ترک ها و عرب ها و کردها و دیگر کسانی که آنها را "انیرانی" یا نا ایرانی می دانند بر زبان می آورند!

گاهی فلسفه بافی های خنده داری را درباره کسانی که پارس زبان نیستند می گویند و می نویسند، برای نمونه اینان می گویند آذربایجانی ها ترک نیستند و آذری هستند و آذری ها از نژاد اهورائی آریائی هستند! و یا عرب های خوزستان عرب نیستند و آریائی های عرب زبان شده هستند! و یا چون زبان کردی با زبان پارسی هم خانواده است پس کردها نیز از نژاد اهورائی آریائی هستند!

پرسشی که از این پان آریان ها که نام خودشان را به نادرست پان ایرانیست گذاشته اند درباره آریاپرستی باید پرسید این است که آریاپرستی چه سودی برای مردم جهان داشته است که این چنین بر آریاپرستیشان پافشاری می کنند؟ آیا آریاپرستی برای جنگ جهانی یکم و جنگ جهانی دوم که ریشه در شاخه هائی از آریاپرستی مانند پان ژرمنیسم و فاشیسم و نازیسم داشتند مایه سرافرازی است؟ آیا شوونیسم با سردمداری ناپلئون بناپارت فرانسوی که شاخه ای از آریاپرستی است مایه سرافرازی است؟ آیا آریاپرستی محمدرضا پهلوی آریاپرست که مردم بحرین را از ایرانی بودنشان پشیمان کرد و بحرین از ایران جدا شد مایه سرافرازی است؟ و آیا دیوانه بازی های محمدرضا پهلوی آریاپرست که انتحار اسلامی پیامد آنها بود مایه های سرافرازی هستند؟

سخن کوتاه، آریاپرستی پلیدترین و زهرآگین ترین چهره ناسیونالیسم در همه جهان و همه تاریخ بوده است! پنداری پلید و پلشت و دوزخی و اهریمنی و زهر کشنده ای به نام ناسیونالیسم به هر جا که پا گذاشته است رهاوردهای آن جنگ و مرگ و کشتار و ویرانی و آوارگی بوده اند اما انسان ها در هیچ کجای جهان و در هیچ کجای تاریخ آن چنان که از آریاپرستی آسیب دیده اند از شاخه های دیگر زهر کشنده ای به نام ناسیونالیسم آسیب ندیده اند و پان ایرانیسم اگر برابر با پان آریانیسم و آریاپرستی باشد باید ریشه چنین پان ایرانیسمی را سوزاند و آسوده شد!

چم = ترجمه، معنی

چمگر = مترجم، معنی کننده