Skip to main content

حتما می بینم جمال، مرسی بابت

حتما می بینم جمال، مرسی بابت
آشچی

حتما می بینم جمال، مرسی بابت فیلم. می خونم کامنتها رو ولی دستم خیلی بنده و فرصت جواب دادن ندارم. برسم، حتما جواب می دم. فقط برای یارادیجیلیق که منبع خواسته:

https://www.youtube.com/watch?v=odyEtElJBx0&t=7421s

ولی امیدوارم که یارادیجیلیق دیگه از من نخواد که دقیقه و ثانیه اون حرف خانم اوروچ رو هم برش در بیارم. چون یک برنامه 3 ساعته است. خودش لطف بکنه برنامه رو تماشا بکنه چون برای روشن شدنش و یاد گرفتن شیوه بحث هم خوبه. ضمنا، در این برنامه، دو منتقد (اسماعیل سایماز و باریش یارکاداش) دو منتقد جدی آک پارتی هستند. باریش یارکاداش نماینده سابق مجلس از ج.ه.پ است و اسماعیل سایماز یکی از بهترین روزنامه نگاران حال حاضر ترکیه. در این بحث، این دو نفر سنگین ترین انتقادها رو به حاکمیت آک پارتی و سیاست سوریه اش از گذشته تا کنون وارد می کنند و خانم اوروچ هم به با همان درجه از تسلط جواب میده. کسی هم

با یک ذهنیت بسته ی جهان سومی به دیگری نه ابله و ساده لوح و توده ای و شاهنامه خوان و ... میگه، نه شعار مرده باد و زنده باد میده. شما که الگوت ترکیه است، روشنفکران ترک این طور محترم و مستدل و روی موضوع بحث می کنند. نه اینکه به سبب ناتوانی در بحث، از این شاخه به اون شاخه بپرند و از هفت دره و سد آب بیارن. ضمنا، مهم اینه که انسان در چه جور محیطی زندگی میکنه و در محیطش با چه کسانی سر و کار داره. مثلا ممکنه انسان در محیطی یا محله ای یا محل کاری باشه که اگه به یکی بگه «سوریه»، طرف فکر بکنه که فحش خواهر و مادر بهش دادی و کتکت هم بزنه. شخص دیگری، مثل خانم اوروچ که یک روزنامه نگاره، ممکنه با انسانهای فرهیخته تری مخاطب باشه و جوابهای معقولتری بگیره. برای همین فکر کنم بهتره که لزوما شرایط و محیط و سطح خودمون و اطرافیانمون رو ملاک قرار ندیم.