Skip to main content

جمال جان!

جمال جان!
Anonymous

جمال جان!
خب. وقتی حرکت اخیر ترکیه به نفع شماست. وقتی در سوریه به اهداف خود میرسید، نباید از دولت ترکیه تشکر کرد؟
جناب اردوغان از همان اول میگفت؛ ما چشم طمع بخاک کشوری نداریم. از همان اول تاکیدمیکرد هدف ما ایجاد منطقه امن برای بازگشت چهار میلیون پناهده سوری است. پناهدگانی که سیصد و پنجاه هزار نفر از آن هموطنان کرد هستند.
جمال جان وقتی واقع بین باشی، دیگرجای چه نگرانی است؟ شما که هی میگفتید، اردوغان میخواهد مرزهای نئو عثمانی احیا کند. پس چی شد؟ انگار حدست درست نبود.
آیا نباید از ارتش و دولت ترکیه تشکر و قدردانی کرد؟
وقتی میگوئی ترکیه به همان "معاهده آدانا" وفادار است، و قصدکشور گشائی ندارد، تنها میخواهد شر تروریستها مسلح را که با سلاح های سنگین برای هرج و مرج کردن جامعه ترکیه مردم را آماج حملات مرگبار خود قرار میدهند، از سر مملکت دور کند، این نیز طبیعی است در مقابل اقدامات

تروریستی، وظیفه هر دولت است برای ایجاد صلح و آرامش و رفاه هموطنان خود، شرّ تروریسم را از مرز های خود کنده، امنیت و آرامش شهروندان خود را تامین کند. جامعه ای که در آن نه تنها ترکها بلکه میلیونها هموطن کرد نیز زندگی میکنند؟
جمال جان! گیرم شما اگر رئیس جمهور بودی میگفتی بفرمائید همه را قتل عام کنید؟
من شخصا از اردوغان خیلی انتقاد دارم. و خیلی از خصوصیات اخلاقی و تفکر مذهبی اسلامی وی را قبول ندارم. اما اردوغان که از آسمان نازل نشده است. اردوغان محصول همان پدیده "گولن ـ پکک" و اطرافیانش است، کسی که با همیاری غرب بر سر کار گمارده شد. خودت قضیه را بخوبی میدانی. اگر او وعده کردستان بزرگش را پس گرفت. علت داشت. چون بزودی دید، در مطبوعات و در جامعه ترکیه چنین اقدامی مصادف با اجل است. اما آزادیهای سیاسی اجتماعی و رفاهی که اردوغان و حزبش برای ملیتهای غیر تورک قائل شده است، نمونه اش را در ایران حتا در عالم خیال نیز نمی توانی تصور کنی.
حالا بگید اردوغان آدم بدی است. با تمام انتقادها، آنهمه که اردوغان و دولت ترکیه برای اکراد آزادیهای ملی مدنی، آزادیهای سیاسی و آزادی تشکیل احزاب، ایجاد امکانات مطبوعاتی، رسانه های گروهی، رادیو تلویزون، ایجاد دانشگاههای مختلف به زبان کردی، و دهها آزادیهای سیاسی ـ اجتماعی که برای شهروندان کرد زبان قائل شده است نظیرش را حتا برای نمونه نمیتوانی در ایران پیدا کنی.
منظور از این حرفها قصد ندارم بگویم ترکیه بهشت است. اصلا.
اما در مقایسه با کشورهائی مثل ایران ترکیه خیلی جلو است.
چه کسی در ایران جرئت دارد به عکس خمینی چپ نگاه کند؟ چشمانش را از حدقه در می آورند.
در صورتیکه اکراد محترم و بسیار عزیز ما! بارها با گستاخی عکس زنده یاد "آتاتورک" قهرمان ملی ترکان جهان را با جسارت تمام، درمقابل چشمان تورکان تکه پاره کرده به آشغالدانی ریخته اند، با گستاخی تمام به وی توهین میکنند. با نفرت تمام پرچم ترکیه را به آتش میکشند.
آری. جمال جان! این است حس احترام شما نسبت به ترکان، به نیم میلیارد مردم تورک زبان جهان.
حالا بگید ترکها آدمهای بدی هستند. برای خود شیرینی در پیش خارجی ها علیه مردم تورک نفرت پراکنی کنید تا انشاالله سعادت و خوشبختی عظیمی نصیبتان شود.