Skip to main content

کوچ تاریخی کوردها در سال 1991

کوچ تاریخی کوردها در سال 1991
Anonymous

کوچ تاریخی کوردها در سال 1991 به آزربایجان
به اذعان رسانه های کردی بر مهاجرت صدها هزار کرد عراقی به غرب آذربایجان
وب سایت وابسته به «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، اذعان کرد که در 31 مارس1991 صدها هزار کرد عراقی به غرب آذربایجان سرازیر شدند. به گزارش گوناز تی وی، وب سایت «باس نیوز» به مناسبت 31 مارس طی مطلبی تحت عنوان« کوچ تاریخی کوردها در سال 1991 و قیام علیه اشغالگران» اذعان داشت که بعد از آشوب کردها در سال 1991 در برخی شهرهای شمالی عراق توسط دولت مرکزی، نیروی بعث به رهبری صدام حسین آنان را مورد حمله قرار داده و «ملیونها تن از ملت کورد بعنوان نارضایتی و واکنشی به کردارهای رژیم بعث خانه و کاشانه خود را ترک کردند و به مرزهای کشورها مجاور(ایران، ترکیه و سوریه) سرازیر شدند.»
حکومت ایران نیز این مهاجرت کردها را غنیمت شمرده و از آن بعنوان اهرمی برای کاهش نفوذ و نفوس ترک های

غرب آذربایجان بهره برد. همه این افراد در شهرهای غربی آذربایجان اسکان داده شدند و تعدادی زیادی از تحصیلکرده های این مهاجرین کرد نیز توسط حکومت ایران به تهران منتقل شدند و با هزینه دولت ایران در دانشگاههای تهران آموزش دیده و به عراق اعزام شدند و این افراد اکنون در راس امور اقلیم کردستان عراق قرار دارند.
صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران نیز پیشتر در مقاله ای در سایت «خبرآنلاین» منتشر شد، اعلام کرد که حکومت شاه بیش از 300 هزار نفر از اکراد عراقی را در ایران (بخصوص آذربایجان غربی) اسکان داده است.
در بخشی از مقاله صادق زیبا کلام آمده است:«در سال 1354 که توافق معروف به الجزایر میان رژیم شاه و صدام حسین منعقد گردید و حالت آتش بس میان تهران و بغداد ایجاد شد، رژیم شاه از حمایت های کردهای عراق علیه صدام دست کشید و متقابلا صدام هم به حمایت از مخالفین رژیم شاه پایان داد. نزدیک به 300 هزار تن از کردهای عراقی ظرف یکی دو سال به ایران پناهنده شدند. رژیم شاه آنها را در کردان کرج و سایر شهرهای کشورجا داد. این 300 هزار کرد ظرف 30 سال بعدی در ایران زندگی کردند. در ایران به مدرسه رفتند، به دانشگاه رفتند، ازدواج کردند و ایرانی شدند.»
قریشی امام جمعه اورمیه نیز خرداد امسال از اسکان یک میلیون کرد عراقی در آذربایجان غربی سخن گفته بود.
علیرضا رادفر معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی نیز دی ماه سال93، در نخستین همایش بین المللی مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان در اورمیه گفته بود در سال 1370 در عرض 10 روز پذیرای 600 هزار مهاجر کرد عراقی در آذربایجان غربی بوده ایم.
کردهایی که با حمایت های محمدرضا شاه پهلوی و حکومت جمهوری اسلامی ایران در خاک آذربایجان اسکان داده شده اند اکنون ادعاهای ارضی بر این مناطق را مطرح می کنند و با حمایت دولت ایران با لباس گروه تروریستی پ ک ک در مرکز شهر ارومیه به رقص و پایکوبی می پردازند.