Skip to main content

هانا آرنت با واکاوی این پروسه

هانا آرنت با واکاوی این پروسه
سازاخ
عنوان مقاله:
پیش پا افتادگی جنایت هانا آرنت قسمت دوم

هانا آرنت با واکاوی این پروسه در واقع نشان داد که آلوده شدن دست آدم ها به جنایت چیز عجیبی نیست همچنانکه گریه کردن آیشمن برای جوجه اش در زندان و سوزاندن هزاران نفر در کوره های آدمسوزی از این منظر قابل فهم می شود.
برایند این پروسه فاشیسم است. به باور آرنت فاشیسم اوباش و نخبگان را همزمان بکار می گیرد. هانا آرنت در این باره می گوید : فاشیسم هیچ حوزه‌ی خصوصی را در حیات و زندگی اجتماعی انسان برنمی‌تابد و مقدمه ساز بروز جنبش های توتالیتر می شود از ویژگی‌های مهم چنین شرایطی اتحاد «نخبگان و اوباش» است. جنبش‌های توتالیتر نه تنها برای اوباش، برای نخبگان جامعه نیز سخت جاذبه دارند…نخبگان جنبش‌های توتالیتر، صفات مشخص اوباش را دارا هستند و تجربه های گذشته نشان می دهد که اتحاد موقتی نخبگان با اوباش، بیشتر مبتنی بر این است که نخبگان با یک شعف راستین تماشاگر صحنه نابودی تشخص و فردیت به وسیله اوباش هستند.

حالا شما با اطلاع از بیان ساده ای که برای توضیح نظرات هانا آرنت بکار بردم می توانید خیلی راحت درک کنید که چطور یک مسیحی یا یهودی معتقد دست به فجیع ترین جنایت ها می زند، چطور یک مسلمان نمازخوان با لباس سفید و بوی عطر و گلاب در قالب داعش و یا پاسدار سر یک انسان را از تن جدا می کند یا چطور فلان مفتی یا واعظ با آن همه نزاکت و آرامش و نورانیت حرف هایی می زند که برآیندش خون و خشونت است یا فلان فرد تحصیلکرده در غرب یا شرق در مقام سخنران و پشت تریبون دانشگاه یا هرجای دیگر، عملا تبدیل به آدم کش پشت میز نشین و همکار یک خط ممتد خشونت و سرکوب می شود کما اینکه منبعد خیلی راحت می توانید به نادانی افرادی بخندید که فکر می کنند تکیه به مشخصه ها و مزیت های ایمانی و اخلاقی افراد، می تواند مانع از بروز فساد و تباهی و جنایت بشود و فراموش می کنند که جنایت های بزرگ محصول یک ساختار دقیق و حساب شده است، ساختاری که از امکانات مدرن بهره می برد و طی پروسه عادی سازی، جنایت را پیش پاافتاده می کند و مخوف ترین ساختارهای سیاسی را شکل می دهد