Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous
عنوان مقاله:
قتل عام آذربایجانیان توسط شیخ عبیدالله شمزینی کُرد بخش اول متن از ادمین اورمولو @turk_bilgi

سالام اليكيم
منطقه نهری مابین دو کشور ایران و تورکیه قرار دارد که در ۱۴۰ سال پیش شاهد ظهور یک قاتل بزرگ بنام شیخ عبیدالله بود
.خاندان شیخ عبیدالله به دروغ طریقه ی عرفان به خود بسته بودند و با تحریک احساسات کُردها علیه مسیحیان شهرت زیادی بین اکراد بدست آورده بودند بطوری که روز به روز بر تعداد مریدان آنها افزوده می‌شد و آنها را به رهبری محبوب و با نفوذ در میان مردم تبدیل کرد
پس از نابودی امارات نیمه مستقل در این ناحیه شورش ها و هرج و مرج منطقه را فرا گرفت و فقط شیخ ها بودند که می‌توانستند شورش را آرام کنند،به این ترتیب شیخ ها به قدرت سیاسی نیز دست یافتند.
در قرن نوزدهم میلادی، مصادف با تضعیف قدرت عثمانی ،قدرت های منطقه از جمله روسیه درصدد تصرف بخش هایی از امپراطوری عثمانی درآمدند و حتی توانست تا ارزروم پیش رود .
امپراطوری عثمانی برای

.
شیخ بعد از تسخیر وغارت مهاباد و میاندوآب در راس نیروهای زیادی که تعدادشان به دوازده هزار نفر میرسید به منظور تصرف اورمیه حرکت کرد،درست در این موقع اقبال الدوله(حاکم اورمیه) خارج از شهر قرار داشت ،شیخ برای تسخیر آسان شهر نامه هایی جداگانه به مجتهدین و بزرگان شهر فرستاد تا شهر را هر چه زود تر تحویل دهند و تاکید کرد در صورت مقاومت ، با اورمیه آن را خواهیم کرد که با میاندوآب کردیم(منظور کشتار عمومی).
بزرگان شهر دو روز از وی مهلت خواستند ،در این مدت اقبال الدوله وارد شهر گردید و با سرعت به استحکامات شهر پرداخت و مردم را نیز مسلح کرد،شیخ عبیدالله که فهمید فریب مردم را خورده با تمامی نیروها حمله به شهر را آغاز کرد ولی مردم قهرمان اورمیه با تمام قوا مقابل آنها ایستادند و مانع از ورود اکراد به شهر شدند .
فردای آن روز شیخ دوباره یورش به شهر را آغاز نمود و باز هم اقبال الدوله و مردم اورمیه سرسختانه مقابل بیگانگان ایستادند و شیخ چاره ای جز عقب نشینی نداشت،شیخ عبیدالله بعد از این ناکامی ها شروع به نامه نویسی به اقبال الدوله کرد و تهدید کرد شهر را سریعا تحویل دهد ولی اقبال الدوله همچنان مسمم به دفاع از شهر بود.
در این هنگام کنسول انگلیس بارها سعی کرد تا اقبال الدوله و مدافعین را به تسلیم وا دارد اما چون اقبال الدوله از ارتباط وی با شیخ با خبر بود درخواست او را در کرد .
شیخ ۱۰ روز اورمیه را محاصره کرد و هر روز با مقاومت و ایستادگی مردم اورمیه و اقبال الدوله روبرو شد ،این شکست ها کم کم باعث دودستگی در نیروهای شیخ شد.
بعد از محاصره زیاد اورمیه بدست اکراد ،مردم شهر نگران تمام شدن آذوقه و مهمات مدافعین بودند ،چون در این مدت مطمئن بودند از تبریز کمک خواهد رسید اما نرسید.
اقبال الدوله که بسیار زیرک بود، تعدادی از سربازان خود را با لباس مبدل به ورودی شهر فرستاد تا با شیپور و طبل خبر از رسیدن قوای کمکی از تبریز دهند ،این کار اقبال مفید واقع شد و شور و انرژی خاصی به مدافعین بخشید ،با وجود اینکه تعداد مدافعین شهر کمتر از مهاجمین اکراد بود،ولی مردم اورمیه با قدرت مقابل بیگانگان ایستادند.ادامه دارد...
متن از آدمين اورمولو
كانال تخصصى تورك بيلگي
turk-bilgi@
قتل عام آذربایجانیان توسط شیخ عبیدالله کرد
بخش سوم