Skip to main content

آقای توکلی گرامی، این ادعا را

آقای توکلی گرامی، این ادعا را
کاوه جویا
عنوان مقاله:
امیر طاهری در حسرت لیس زدن به چکمه های محمدرضاشاه!

آقای توکلی گرامی، این ادعا را که می گویید امیر طاهری در زمستان ۵۶ از روزنامه ی کیهان کناره گیری کرده و دیگر نقشی در این روزنامه نداشته است از کجا آورده اید؟ واقعیات عینی خلاف ادعای شما را گواهی می دهند. امیر طاهری در سال ۲۰۱۲ میلادی گفتگویی با تارنمای صدای آلمان (دویچه وله) داشته است. در مقدمه ی این گفتگو در معرفی امیر طاهری آمده است: « امیر طاهری روزنامه نگار ایرانی که سردبیری روزنامه کیهان را تا نخستین روزهای انقلاب بر عهده داشت...».
درباره ی نقش رحمان هاتفی در کیهان روزهای انقلاب، گفتنی است که این نقش و جایگاه از سوی خود امیر طاهری به هاتفی داده شد. در همین گفتگو با صدای آلمان امیر طاهری می گوید که خود او رحمان هاتفی را که برکنار شده بوده دوباره به کار در کیهان برگردانده است: «موقعی که من سردبیر کیهان شدم،...رحمان هاتفی و ۱۴ نفر دیگر را ممنوع‌القلم کرده بودند. من به محض این‌که آمدم،

گفتم همه‌ی این‌ها باید برگردند». پیداست که امیر طاهری، دانسته، از رحمان هاتفی و کسان دیگری برای «انقلابی» کردن روزنامه ی کیهان استفاده کرده است. امیر طاهری در مقطع فتنه ی خمینی، به هر علت، از این رویداد پشتیبانی می کرده، چنانکه پس از مرگ مصطفی خمینی در آبان ۱۳۵۶، که سرآغاز همایش ها و تظاهرات طرفداران خمینی در ایران بود، در روزنامه ی کیهان از «آیت الله العظمی خمینی» نام می برد و به او تسلیت می گوید! طاهری در این باره می گوید: «می‌خواستند آگهی ختم‌اش را چاپ کنند، اما آوردن اسم خمینی اصلاً ممنوع بود و نمی‌گذاشتند. از قسمت آگهی آمدند به ما گفتند که این آگهی را آورده‌اند، ما چه‌کار کنیم. گفتم که چاپ کنید و زیرش هم نوشتند: «کیهان مصیبت وارده را به آیت‌الله العظمی خمینی تسلیت می‌گوید»! امیر طاهری در زمان سردبیری کیهان ،خود، مردم را به انقلاب فرا می خوانده است. وی می گوید: «در جلسه‌ای که عده‌ای از یکی از دهات گیلان آمده بودند که از اوضاع و احوال و نداشتن آب و برق و همه‌ی مشکلات دیگرشان شکایت کنند، من پیشنهاد کردم، گفتم شما بروید انقلاب کنید، ما راجع به انقلاب‌تان می‌نویسیم»!
نشانی گفتگوی امیر طاهری با تارنمای «صدای آلمان»:
https://www.dw.com/fa-ir//a-15912097
ضمناً، آقای توکلی گرامی، نوشتن کتاب و آشنایی با زبان های خارجی که در کامنت های بالا در دفاع از امیر طاهری عنوان کرده اید، صرف نظر از میزان درستی یا نادرستی آن، هیچ ارتباطی با نقد «چکمه لیسی» ایشان ندارد.