Skip to main content

دیدار خامنه ای با جمعی از

دیدار خامنه ای با جمعی از
سازاخ
عنوان مقاله:
انتگرال به دستور خامنه‌ای از کتاب‌های ریاضی دانش‌آموزان ایران حذف شد

دیدار خامنه ای با جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران از حذف انتگرال از کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دبیرستانی این کشور بر اساس نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خبر داد.
علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در یک برنامه تلویزیونی گفت که به تازگی رهبر جمهوری اسلامی در دیدار معلمان از این که «کمتر از ده درصد سند تحول بنیادین» عملی نشده، انتقاد کرده است.
او گفت: «علاوه بر انتگرال مباحث دیگری هم حذف شده‌اند. باید این‌ها کنار بروند تا جا برای مهارت و سبک زندگی باز شود؛ حرکت‌هایی شروع شده و سازمان می‌تواند بازطراحی دوره دوم را تا سال هزار و چهارصد انجام دهد.»
ذوعلم ادامه داد: «در واقع دیگر انتگرال در کنکور هم نباید مطرح‌ شود؛ از زمان تصویب برنامه درسی ملی از یازده حوزه یادگیری ما چهار حوزه یادگیری جدید افزوده‌ایم که سبک زندگی از این

جمله است.»
مختصری در باره کاربرد انتگرال.
از مهم‌ترین ابزارهای ریاضیاتی تاریخ علم، که بشر تاکنون به آن دست یافته، «انتگرال» (Integral) است. از این مفهوم می‌توان به‌منظور محاسبه مساحت، حجم و طول اشکال و توابع معین و نامعین استفاده کرد. نماد استفاده شده برای توصیف انتگرال، s کشیده است. این حرف مخفف کلمه لاتین «Sum» به معنای جمع است. با استفاده از مساحت سطح زیر نمودار، به کارکرد انتگرال و به مفهوم استفاده عملی آن در علم می رسیم، به‌منظور درک مفهوم انتگرال در ابتدا بایستی با دیفرانسیل آشنایی داشته باشیم. در ادامه مفاهیمی مرتبط با انتگرال همچون انتگرال سطحی، انتگرال دوگانه و انتگرال توابع مثلثاتی می باشد.