Skip to main content

یکی از بینندگان در "صفحه شما"

یکی از بینندگان در "صفحه شما"
تبریزی

یکی از بینندگان در "صفحه شما" نوشته است: (..... به ستاره سرخ، مگر مارکس نگفته بود عمر فلسفه به پایان رسیده چون فلسفه همیشه ایده آلیستی و در خدمت فرهنگ حاکم و ..... بوده؟ اگر ممکن است شما نظر خود را درباره فلسفه و فراز و فرود و آینده اش در اینجا به طور خلاصه بنویسید .....)

نخست آن که هنگام گفتاورد از کسی باید منبع آن گفتاورد نیز آورده شود و این که ما بدون نشان دادن منبع بگوئیم که کارل هاینریش مارکس فیلسوف نامدار آلمانی چنین و چنان گفته است کار درستی نیست و سخن ما ارجی برای شنونده نخواهد داشت!

دیگر آن که همه مارکسیست ها کمونیست هستند اما همه کمونیست ها صد درصد پیرو مارکس نیستند، چنان که همزمان با کارل مارکس چند رهبر کمونیست مانند پیر پرودون و میخائیل باکونین با کارل مارکس دچار کشمکش های فراوان بودند و سخنان این رهبران با سخنان کارل مارکس .....

..... یکسان نبودند! برای نمونه پرودون کتابی به نام: "فلسفه فقر" نوشت و کارل مارکس در مخالفت با پرودون کتابی به نام: "فقر فلسفه" نوشت در حالی که هم پرودون و هم مارکس هر دو کمونیست بودند! کشمکش های دور و دراز میخائیل باکونین و کارل مارکس نیز پر آوازه تر از آن هستند که نیازی به یادآوری داشته باشند در حالی که هم مارکس و هم باکونین هر دو کمونیست بودند!

در جهان کنونی نیز به جز کسانی که دچار خشک اندیشی (دگماتیسم) هستند چپ ها و کمونیست ها کاستی های فراوان در مارکسیسم کهن و کلاسیک یافته اند که این کاستی ها نیاز به ویرایش دارند و کوتاه سخن آن که چپ گرا بودن و کمونیست بودن برابر با آن نیست که ما همه سخنان کارل مارکس را مانند آیه های قرآن قرائت و تلاوت کنیم و چپ گرا بودن و کمونیست بودن برابر با آن نیست که ما همه سخنان مارکس را بی چون چرا بپذیریم!

دیگر آن که در این نوشتار از کارل مارکس نامی برده نشده است و نویسنده این نوشتار نوشته است: (..... چپ ها پیش بینی می کردند فلسفه رهائی بخش ماتریالیستی دیالکتیکی بعد از پایان وجود طبقات اجتماعی و رسیدن به بهشت سوسیالیسم منحل خواهد شد! .....) کدام چپ ها؟ روشن نیست!

درباره فلسفه و فراز و فرود و آینده اش نیز باید گفت که فلسفه یکی از رشته های علوم انسانی است که جهان و پدیده هایش را به گونه ای فراگیر بازمی شناساند و هر گاه در سرزمینی خردورزی و خردورزان چیرگی داشته اند فلسفه پیشرفت کرده است و هر گاه در سرزمینی بی خردی و بی خردان چیرگی داشته اند فلسفه پسرفت کرده است و چون جهان رو به خردورزی می رود از این روی آینده فلسفه نیز نیکوست.