Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم

.
بعضا دیده میشود که بازماندگان تروریستهای قندیلی در امتداد هویت سازی جعلی برای خودشان و ادعاهای روزمره ی عجیب و غریب بر نقاط مختلف جهان، پادشاه قدر قدرت تورک نادرشاه افشار را در کمال پر رویی و وقاحت محض، متعلق به قوم منتسب به خودشان معرفی میکنند و...(افشار یکی از بزرگترین طوایف 24 گانه اوغوز است) جهت کنار زدن نقاب از چهره ی منفور تروریسم و خود فروشان سیاسی توضیحی مختصر در این باب:
نادرقلی افشار ملقب به نادر شاه رئیس ایل بزرگ تورکان افشار بود که به پادشاهی رسید و بنیانگذار دودمان افشاریه شد.
ایل بزرگ تورکان افشار به غیر از خراسان در آذربایجان، کرمان، تورکیه، افغانستان، اؤزبکیستان و … پراکنده شده است.
سلسله افشارها در خراسان و توسط تورکان خراسان شکل گرفت و با کمک تورکان تورکمن، آذربایجان و تورکان خراسان و آذربایجان دومین ابر قدرت جهان را در آن زمان برپا نمودند.
نادرشاه افشار بنیانگذار دولت تورکى افشاریان از معدود حکمرانان داراى خود آگاهى و شعور ملى تورک در تاریخ ایران است از این منظر شاید تنها با شاه اسماعیل صفوى٬ جهانشاه قاراقویونلو٬ اوزون حسن آغ قویونلو٬ آغا محمدخان قاجار و…. قابل مقایسه باشد.
از اقدامات شخص نادرشاه افشار٬ تدابیر مختلفى است که وى براى حفظ و ارتقاء موقعیت رسمیت و دولتى بودن زبان تورکى٬ کاربرد در عرصه دیپلماسى و تثبیت آن به عنوان زبانى نوشتارى انجام داده است.
دوره حاکمیت وى همچنان دوره تاثیر گسترده زبان تورکى بر فارسى است.
دولت تورکى افشارى جایگاهى ممتاز در تاریخ زبان و فرهنگ و تاریخ سیاسى - نظامى تورکان ایران دارد.
کتیبه تورکی نادر شاه در کلات نادری :
اين سنگ نوشته توركى معروف به كتيبه نادرى در مدخل در بند ارغون شاه در كلات نادرى قرار دارد. اشعار به خط توركى - عربى بر روى صخره بزرگى حك شده است. ارتفاع كتيبه از سطح رودخانه ١٥ متر بوده داراي ٢٤ بيت شعر توركي (٤ مصراع عربی) است. اشعار متعلق به "گلبن افشار" از شاعران دربار نادر شاه افشار است. شعر در ستايش ثناي نادر پسر شمشير است و با حمد خدا شروع مي شود و همچون ديگر آثارش با مرگ او ناتمام مانده است:
بسم الله الرحمن الرحيم و هو الاعلي
ايبتيدا حمد-ى خودا-يى احد-و فرد-ى قديم * قادير-ى لم يزل-و عاليم-و دانا-و حكيم-
او كي بو كون-و مكاني ياراديب قودرتدن * او كي بو بحر-و بري خلق ائديب شؤوكتدن
ايكي عالمده اودور بندهلره ياور-و يار * حيكمتيندن گؤرونور بندهلره هر آثار
خلق-ى عالم هامى مؤحتاجدير او درگا-هه ....
تورک بیلگی بزرگترین رسانه فرهنگی آذربایجان
@turk_bilgi