Skip to main content

من کارگر بی پول و کارتن خوابی

من کارگر بی پول و کارتن خوابی
تبریزی

من کارگر بی پول و کارتن خوابی هستم که شب ها در خیابان ها کارتن خوابی می کنم و روزها کارگری می کنم و پولی برای رفتن به کلاس آموزش زبان آلمانی ندارم اما یک شب کارل مارکس را در خواب دیدم و مارکس اندکی به من آلمانی یاد داد!

دوستان گرامی، فردریش انگلس کمونیست سرشناس آلمانی و دوست کارل مارکس کتابی به نام: "جنگ دهقانی در آلمان" به زبان آلمانی نوشته است (Der deutsche bauernkrieg) که این کتاب به زبان فارسی چم نشده است اما به زبان انگلیسی چم شده است

https://www.marxists.org/archive/marx/works/download/pdf/peasant-war-ge…

در این کتاب انگلس از کسی به نام فلوریان گایر (Florian Geyer) نام برده و درباره او سخنانی نوشته است، فلوریان گایر که بود؟ فلوریان گایر یکی از رهبران جنبش های دهقانی در سده شانزدهم در آلمان بود و از سرداران سپاهی بود که "سپاه سیاه گایر" نام گرفته .....

..... بود و فلوریان گایر کمابیش مانند امیلیانو زاپاتای مکزیکی و ستارخان ایرانی بود، درباره جنبش دهقانان آلمانی در سده شانزدهم صدها کتاب کلفت چند صد برگی نوشته شده اند و سخن درباره این جنبش بسیار بیش از آن است که در یادداشتی کوتاه بگنجد و سرگذشت خود گایر نیز بسیار دور و دراز است و بدبختانه حتی یک نوشته به زبان فارسی درباره گایر نوشته نشده است! کوتاه سخن آن که فلوریان گایر یکی از قهرمانان کارگران و رنجبران و دهقانان آلمان است و تا کنون سرودها و آهنگ ها و نمایش های فراوانی با الگوبرداری از سرگذشت فلوریان گایر ساخته شده اند!

از سوی دیگر در سده هجدهم جنبش دهقانی بزرگی در آلمان برپا شد که باز هم سخن درباره این جنبش دهقانی بسیار بیش از آن است که در یادداشتی کوتاه بگنجد و در این میان هاینریش فون ردر (Heinrich von Reder) در این باره سرودی ساخت به نام کنراد فقیر (Der arme Kunrad)

پس از جنگ جهانی یکم چپ های آلمانی با الگوبرداری از سرود هاینریش فون ردر و سرگذشت فلوریان گایر سرودی درست کردند به نام: "ما سپاه سیاه گایر هستیم!" (Wir sind des Geyers schwarzer haufen) که این سرود برق آسا در میان مردم آلمان دهان به دهان گشت و همگان و حتی کسانی که چپ نبودند آن را ازبر کرده و پیاپی خواندند به گونه ای که این سرود بخشی از فرهنگ فولکلوریک آلمانی ها شد.

پس از روی کار آمدن هیتلر چون نازی ها دیدند که این سرود را نمی توانند از میان بردارند دست پیش را گرفتند که پس نیفتند! این چنین که نازی ها گفتند فلوریان گایر قهرمان نازی ها و نژاد ژرمن است! و بخشی از نیروی اس - اس را نیز لشکر فلوریان گایر نام گذاری کردند!!! البته همه به ویژه چپ ها برای این کار نازی ها قاه قاه خندیدند!

سرود: "ما سپاه سیاه گایر هستیم" تا کنون هزاران بار از سوی هنرمندان گوناگون خوانده شده است و یکی از پرآوازه ترین سرودهای آلمانی است، در لینک زیر خوانش این سرود را از سوی هنرمند مردمی آلمانی زنده یاد هاینو (Heino) می توانید ببینید

https://www.youtube.com/watch?v=FpAgFSwCKxM

امیدوارم این یادداشت برای کسی که می گوید: "من آلمانی بیلمیرم!" (من آلمانی نمی دانم!) سودمند باشد!