Skip to main content

نظر کلي من زود بودن قضاوت در

نظر کلي من زود بودن قضاوت در
علی رضا اردبیلی

نظر کلي من زود بودن قضاوت در هر مورد از هزاران گوشه از اين فاجعه بشري است.

تصميم هم داشتم و دارم که تا پايان پاندمي و انتشار نتايج تحقيقات تخصصي، از خودم نظري در اين مسائل نداشته باشم.
اما انتشار اطلاعات نادرست از سر بي مسئوليتي و نآگاهي يا هر انگيزه ديگر، هم کار درستي نيست.
اطلاعات اين خانم در آن مصاحبه کوتاه سرتاپا نشان بيخبري از سياست سوئد در مواجهه با پاندمي کرونا است.
آنچه در مقاله گاردين هم آمده است، مخالفت با روش "ايمني گله اي" و اشاره به غيرقابل مديريت بودن بستن جامعه در دراز مدت است. بستن يک کشور ليبرال يک مليون نفري براحتي بستن 60 مليون و حتي 600 مليون در يک جامعه بسته مثل چين نيست. شما ميتوانيد 100 نفر يا هزار نفر را جريمه کنيد اما اگر مواجه با هجوم مردم (به هر ليلي) به خيابانها و پارکها شويد، حتي به تعداد کافي نيروي پليس براي جريمه کردن يک تعداد زياد از مردم نخواهيد داشت. در مقاله مورد اشاره شما هم هيچ اسمي از انگيزه اقتصادي يا سياسي براي اتخاذ شيوه منحصر بفرد سوئد، نيست. همچنانکه هيچ آدم باخبر ديگري هم چنين اتهامي به حکومت و دولت يا مقامات دولتي سوئد نبسته است. اين اتهام خانم مصاحبه شونده در بي بي سي فارسي، معلوم نيست که بر چه اساسي است. راستش من در دکتر بودنش ترديد کردم اما کنترل بعدي نشان داد که واقعا پزشک است.
اين خانم از تأخير سوئد در مقابله با پاندمي هم صحبت ميکند که معلوم نيست بر چه اساسي است.
اما همچنانکه از آمار روشن است هنوز آمار مبتلايان به ازاي هر مليون نفر در سوئد از دانمارک و نروژ پايينتر است. البته اين رقم هر روز آفتابي ميتواند تغيير کند. در مورد آمار فوتي ها، من اشاره کرده ام که ميتواند به عوامل زيادي مربوط باشد. مسلما شيوه عمل سيستم درماني يا تصميمات دولتي هم ميتواند، در تک تک مسائل مورد بحث، مؤثر باشد. اما تا بيرون آمدن همه ارقام و آمار و انتشار گزارشهاي علمي معتبر، نخواهيم توانست در باره اين مسائل قضاوت قطعي داشته باشيم.
البته به عنوان شهروند، از هر خبري تأثير مي پذيريم و عکس العمل مثبت يا منفي يا بيطرفانه نشان ميدهيم که اين هم حق همه ماست.
يک مثالي هم بزنم: استنباط احساسي من اين بوده است که ترافيک استکهلم 80 درصدي کم شده است. اما به دليل نصب دوربينهاي کنترل کننده وروديها و خروجيهاي شهر، ارقام دقيق موجود در نزد مقامات، کاهش ترافيک استکهلم تنها معادل 30% است و نه بيشتر. واقعيت چيزي جز شمار ثبت شده در دوربينهاي نصب شده در حول شهر استکهلم نيست. در مورد بقيه مسائل هم بايستي منتظر انتشار چنين ارقام دقيقي شد. مثلا سن دقيه فوتي هاي سوئد، نروژ و دانمارک، داده هاي مهمي هستند که هنوز منتشر نشده اند و مقامات تنها به تقريب ميگويند که فوتي هاي سن بالايي دارند.