Skip to main content

بحث اصلي سر اين است که علت

بحث اصلي سر اين است که علت
علی رضا اردبیلی

بحث اصلي سر اين است که علت ساستهاي متفاوت اتخاذ شده از سوي دولت و جامعه سوئد

(نسبت به سياستهاي مشابه ديگر کشورهاي اروپا و بخصوص شمال اروپا) چيست؟
جواب: پارلمان، دولت، اوپوزيسيون و افکار عمومي سوئد به توانايي سه سازمان متخصص مربوطه اعتماد دارند.
1. اداره دولتي سلامتي مردمي Folkhälsomyndigheten
2. اداره دولتي آمادگي و حفاظت از جامعه
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
3. شوراي ملي بهداشت و رفاه سوئد
Socialstyrelsen
اگر خانم سحر مطلبي و هر کس ديگري، نظر متفاوتي دارند، بايد متوجه باشند که در تفاوت با خرد جمعي جامعه سوئد شامل پارلمان و دولت و حکومت کشور، فکر ميکنند. اين تفاوت بسيار عالي است. اما بايستي يک صلاحيت علمي و استدلال محکم متکي بر همه داده ها پشت بند آن باشد. کشور سوئد يک "جمهوري موز" نيست که سياستهاي (خواه درست خواه نادرست) همه ارگانهاي سياسي و تخصصي آنرا با اتهام "سياسي و اقتصادي" (؟!) بودن به شيوه خانم دکتر مطلبي رد کنيد.
همه مقامات سوئد که در رأس سه ارگان نامبرده فرماندهي مبارزه سوئد بر عليه پاندمي مورد بحث را دارند، از بيشترين حمايت و اعتماد جامعه سوئد برخوردارند. تک تک اين مسئولين هم بر کوهي از دانش آکادميک و تجربه از رهبري بزرگترين سازمانهاي دولتي سوئد، نشسته اند.
اينان "خدا" نيستند. ميتوانند اشتباه بکنند. چنانچه من بارها تکرار کرده ام، نتيجه را بعداز پايان فاجعه خواهيم دانست. اما امروز هم ميتوان بر همه سياستهاي سه سازمان معظم سوئدي نامبرده ايراد گرفت. اما اين ايراد بايستي از کيفيت و سنگيني مورد اعتنايي برخوردار باشد. نه اينکه به شيوه بحث سياسي خياباني، دولت سوئد را متهم به سياسي کاري يا ترجيح اقتصاد بر جان شهروندان متهم کنيد!
آمار افزايش: من هم در نوشته کوتاه خود به همان منبع رفرنس داده ام و نام آن Worldometer و لينک اينترنتي آنرا داده ام. بخشي از جدول همان سايت را هم کپي پست کرده ام،
از روز کشف اولين مورد مثبت در کشورهاي سوئد، نروژ و دانمارک به ترتيب 66، 40 و 39 روز سپري شده است. در همين مدت تعداد مبتلايان جديد (طبق آمار امروزي همان منبع) 109، 140 و 120 نفر بوده است. يعني تعداد مبتلايان جديد عليرغم جمعيت بسيار زيادتر سوئد، روزانه تعداد کمتري (متوسط روزانه) به آمار افزوده شده است. اين يک نوع نگاه و محاسبه است و صدها مقايسه ديگر هم ممکن است. کسي که استراتژي مقامات و جامعه سوئد را بدتر از دانمارک و نروژ ميداند، دچار معصيت نشده است اما با توجه به اعتبار و صلاحيت علمي و مشروعيت دموکراتيک اين مؤسسات، بايستي آستين بالازده و با استفاده از داده هاي موجود، حرف خود را بطرز قانع کننده اي روزي دايره بريزد.
متأسفانه در اينجا امکان دادن جدول و عکس نيست.
با اجازه من همه اين سوآل و جواب را به فيسبول منتقل ميکنم و در آنجا به مسئله سرعت افزايش خواهم پرداخت.