Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
تاریخچه ی وسیله ای به نام راه آهن بعنوان وسیله ای برای حمل و نقل عمومی به سال ۱۸۲۵ میلادی و اختراع توسط شخصی به نام جورج استیونسن در انگلستان بوده و اولین بار بین دوشهر استاکتون -دارلین

بوده و اولین بار بین دوشهر استاکتون -دارلینگتون کشیده شده است.

یک قرن پیش از پدیده ای به نام رضاخان در ایران!ایران صاحب خط آهن در حدود سیصد کیلومتر بوده است!
در فاصله ی زمانی هفتادوپنج ساله،از ۱۸۵۰ میلادی تا ۱۹۲۵ میلادی،یعنی ۱۲۲۹ تا ۱۳۰۴ هجری شمسی،مجموعا ۳۱ پیشنهاد یا امتیاز در مورد امتیاز خطوط راه آهن ایران مطرح شده بود که همگی مربوط به دوره ی قاجار میباشد.
نسبت دادن خط آهن به رضاخان فقط هیاهوی ژورنالیستی و افسانه سازی برای دوره ی پهلوی است.

در واقع رضاخان نخستین راه آهن را نساخته است بلکه،نخستین راه آهن بی مصرف !!! ایران را ساخته که تنها برای نقل و انتقال نیروهای انگلیسی بداخل کشور در اشغال ایران در جنگ جهانی دوم کاربرد داشته است.
ارتش رضاخان پس از سه روز تسلیم شد.!!!

در سال ۱۲۲۷ هجری شمسی نخستین راه آهن ایران بین بندر انزلی و پیربازار ساخته شد که دوازده کیلومتر آن تا اواسط دوره ی پهلوی فعال بوده است و بوسیله ی این رژیم جمع آوری شد.
لوکوموتیو آن در داخل محوطه ی سازمان بنادر انزلی و به تاریخ ساخت ۱۸۴۸ میلادی موجود است!

در اطراف ایران اولین بار قطار توسط روس ها به باکوی آزربایجان رسیده و بهره برداری شده بود.

مسافرت با کشتی از بندرانزلی به باکو و از آنجا با قطار به اروپای غربی صورت میگرفت.
در واقع در اواخر قرن نوزدهم اولین ایستگاه قطار برای سفر به اروپا" باکو" بود.
قرار داد احداث راه آهن تبریز-جلفا بطول ۱۴۷ کیلومتر و خط فرعی صوفیان تا شرفخانه ،بندری کنار دریاچه ی ارومیه،بطول ۵۲ کیلومتر بین ایران و بانک روسیه در ۲۴ ژانویه ی ۱۹۱۳ میلادی ،۴۰۱۱۰۱۲۹۱ هجری شمسی منعقد گردید و در ماه می ۱۹۱۴ دو ماه قبل از شروع جنگ جهانی اول،کار احداث آن آغاز شده و با تشریفات خاص و مفصل در ششم می سال ۱۹۱۶ میلادی ،شانزدهم اردیبهشت ماه هزارودویست و نودو پنج ه.ش با حضور محمد حسن میرزا ،آخرین ولیعهد ایران دوره ی قاجار و برادر احمد شاه قاجار، و سرتیپ یانسکوتیج نماینده ی قشون روس و کنسول روسی مقیم تبریز افتتاح شد که عکس ولیعهد سوار بر واگن در مراسم افتتاح موجود است.

القصه،نقشه ی راه آهن در زمان ناصرالدین شاه و به توسط مرتضی قلی خان صنیع الدوله،مهندس دانشگاه پلی تکنیک آلمان، فرزند علی قلی خان مخبرالدوله و نوه ی رضاقلی خان هدایت ،بعنوان مهندس و صنعتگر برجسته ی دوره ی قاجار، برادر مخبرالسلطنه نخست وزیر رضاشاه کشیده شده بود در دوره ی قاجار.که از قرار معلوم توسط کارگرش! تبعه ای ارمنی گرجی به نام آوان ترور میشود! که از اقدامات تروریستی جهت حذف مهندسینی بوده که احتمالا در خلاف جهت نیات انگلستان نقشه ی راه آهن میکشیدند!
ایشان کتابی نوشته بودند به نام کلیدنجات و پیشنهاد راه آهن از غرب به شرق را در ایران داشتند که با مخالفت روبرو شد.!
در واقع باید مجسمه ی صنیع الدوله را در افتتاح راه آهن سراسری ایران پرده برداری میکردند...

مشکلات ورود راه آهن به ایران شامل سه قسمت اول،ترس روس ها از رسیدن انگلیسی ها به مرزهای روسیه! دوم،ترس انگلیسی ها از رسیدن روس ها به آبهای گرم خلیج جنوب ایران و سوم،نبود بودجه ی کافی دولت بود که در آخر سر،بجای راه آهن اقتصادی تر شرق به غرب ایران و در واقع احیای جاده ی ابریشم،جاده ی غیر اقتصادی غیر لازم و غیر کاربردی جنوب به شمال ایران برای اشغال ایران توسط متفقین و انگلیس و روس و تقسیم استعماری مملکت برای دوره ی پهلوی به سر انجام رسید.
وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا از پل ورسک شمال در مسیر راه آهن سراسری بعنوان پل پیروزی یاد کرده است...

داوود خاکپور
۱۳۹۹۰۷.۱۶