Skip to main content

سالام اليكيم

سالام اليكيم
Anonymous

سالام اليكيم
عملیات آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان و فصل خانه تکانی در حاکمیت ایران
(بخش دوم و‌ پایانی)
نمی توان کشمکش دوقطبی مذهب گرایی و پان آریانیسم در دل حاکمیت را انکار کرد. علاوه بر مثبت دان

در دل حاکمیت را انکار کرد. علاوه بر مثبت دانستن اقدام ظاهری 4 امام جمعۀ مورد اشاره، ماهیت مذهبی و یا حتی عدالت خواهانه دادن به بیانیۀ مشترک آنها کمی ساده انگارانه به نظر می رسد. بایستی به این نکته دقت کرد که این اقدام صرفاً توسط امام جمعه های استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان انجام شده. چرا امامان جمعۀ باقی کشور سکوت اختیار کرده اند؟ مگر غیر از این است که در صورت وجود نگاه دینی و یا عدالت خواهی اسلامی می بایست جامعۀ کثیری از امامان جمعه و از آن مهمتر مراجع تقلید حاضر در قم موضعی قاطع از خود به نمایش بگذارند؟ و یا اساساً می بایست پرسید در سی سال گذشته این حضرات کجا بوده و چه کار کرده اند؟
دو هفته از آغاز درگیری ها گذشته و حال ایران با مشاهده انزوای بین المللی ارمنستان و حتی پشت کردن روسیه به این کشور به صورت رسمی بر تمامیت ارضی آذربایجان تأکید می کند. همانطور که یکی به نعل می زند یکی هم به میخ کوبیده و درخواست توقف درگیری ها و آمادگی برای میانجیگری را مطرح می کند.
بد نیست نگاهی به سابقۀ میانجیگری ایران در جنگ قاراباغ داشته باشیم. 8 می 1992 در حالی که مذاکرات میان آذربایجان و ارمنستان با وساطت ایران در تهران در حال انجام بود شوشا به عنوان پایتخت فرهنگی آذربایجان به اشغال ارامنه در آمد. هر چند الهام علیف رئیس جمهور وقت آذربایجان به صورت رسمی از اعلام موضع رسمی ایران تشکر می کند اما بر کسی پوشیده نیست که این اقدام ایران صرفاً برای عقب نماندن از قطار بوده و در حالی که در دو هفتۀ گذشته ارامنۀ ایران آزادانه برای ارمنستان پول جمع می کردند، شاهد دستگیری صدها فعال مدنی تورک و سرکوب اعتراضات مردمی تورک ها در حمایت از موضع به حق آذربایجان بودیم.
با نگاهی کلی به جمیع جهات می توان مسئلۀ مهمی را دریافت. جنگ قاراباغ شاید تنها موردیست که شاهد همسویی رائفی پورها، ایرانشهری ها، آذری گراها، پهلوی ها، هواداران گروه های تروریستی کورد، بی بی سی فارسی و ... در یک جبهۀ واحد هستیم که نشان از ماهیت آنتی تورک و ایدئولوژیک تمام آنهاست.
فصل خانه تکانی رسیده.
همانطور که این مسئله مرزهای هویت طلبان تورک را از باقی طیف های اپوزیسیون بیش از پیش جدا کرد، علامت سؤال بزرگی نیز برای تورک های مذهب گرای درون سیستم ایجاد کرد. آیا حمایت ظاهری امروز ایران از آذربایجان آنها را قانع می کند؟ یا درمی یابند که برای حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مذهبگرایی صرفاً ابزاری ست برای نیل به مقاصد سیاسی و امپریالیستی آنها در منطقه؟

ایل‌بیلگه خاتون
(İlbilge Hatun)

@Turkeliye_Dogru
https://t.me/turkeliye_dogru/5988