Skip to main content

درود کیاجان؛

درود کیاجان؛
اقبال اقبالی
عنوان مقاله:
فرانسه را در دفاع از آزادی و لائیسیته تنها نگذاریم!

درود کیاجان؛
به نظرم فرانسه موضع درستی اتخاذ کرده است. اگر اینجا عقب نشینی شود، فردا عملیات انتحاری و اسیدپاشی در میان زنان بدون پوشش عصر شترچرانان انجام خواهد گرفت، چراکه وجود زن بی حجاب روی کره

درود کیاجان؛
نوشتید که: "سوال اینجاست که آیا اسلام سیاسی قادراست ؛ ازادی بیان را در اروپا محدود نماید؟؛ اروپایان چه می توانند در مقابل این پیشروی از خود نشان دهند؟ وسوال اخر اینکه چرا اتحادیه اروپا از مدل دمکراسی امریکایی که درج اینگونه کاریکاتورهای محمد را ممنوع کرده اند ؛ پیروی نمی کنند؟ آیا تحریک مسلمانان به گسترش دمکراسی در خاورمیانه کمک می کندو یا برعکس نتیجه معکوس دارد؟"
اسلام سیاسی حتا در زادگاه خود هم نمی تواند آزادی بیان (از جمله نقد اسلام) را نفی کامل کند. زییرا آگاهی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم مرزهای خرافات و خرافه پروران را پشت سر گذاشته و در اشکال گوناگون نمود می یابد. روزی که سایه ارتداد، قتل و سرکوب از سر مردم برداشته شود، ابعاد رنسانس در متن جامعه طی چند دهه گذشته آشکارتر می شود و تنها بخش ناچیزی همچنان برای مذهب تره خرد خواهند کرد.
اسلام به درازای موجودت خود، با تهدید و زور خود را به مردم تحمیل کرده است. امروزه اسلامگرایان نمی توانند سرزمین کفار را فتح کنند و آن کنند که در تاریخ خونبار خود کرده اند. بنابراین از طریق عملیات انتحاری می خواهند قداست اسلام و پیشوایان آنرا حفظ کنند.
یعنی زبان ببرند! حتا زبان های مردمان سرزمین "کفر" را.
پرسش این است که باید عقب نشست ویا این تهاجم بربرمنشانه را پاسخ سیاسی، فرهنگی و فیزیکی داد؟ به نظرم فرانسه موضع درستی اتخاذ کرده است. اگر اینجا عقب نشینی شود، فردا عملیات انتحاری و اسیدپاشی در میان زنان بدون پوشش عصر شترچرانان انجام خواهد گرفت، چراکه وجود زن بی حجاب روی کره زمین هم می تواند توهین به اسلام و پیشوایان آن تلقی گردد و بهانه ای برای دربند کشیدن آزادی شود.
محدودیت درج کاریکاتور، یعنی قید شرط برای آزادی اندیشه، بیان و نوشتار. و چنین مباد. فردا این حق را به فرقه های دینی، مذهبی، ایدئولوژیک .. هم باید داده شود و جامعه بشری پانصد سال به عقب بر خواهد گشت.
آیا تحریک مسلمانان به گسترش دمکراسی در خاورمیانه کمک می کندو یا برعکس نتیجه معکوس دارد؟"
کیاجان،
دمکراسی با تحریک (پرسشگری) آغاز می شود. بردباری، پلورالیسم در اندیشه، سیاست، دین و آئین در کنار آزادی بیان می توانند بسترساز دمکراسی باشند و نه امتیاز دادن به خرافات، جهل، تهدید، تروریسم و عقب نشینی در برابر تهاجم بربریت سیاسی عقیدتی به ارزش های لائیسیته و دمکراسی که دستاورد بزرگ بشریت است.
مردم ایران از لائیک ترین مردمان جهان هستند و سرنگونی حکومت اسلامی، بستر بزرگی برای معرفی ماهیت نظری و پراتیک اسلام فراهم می کند که خود موجب خدمت بزرگی به دمکراسی ،لائیسیته و ارتقاء شناخت جهانیان از پدیده اسلام و اسلامگرایان می شود.