Skip to main content

ظاهرا این خلاصه کتاب :"

ظاهرا این خلاصه کتاب :"
کیانوش توکلی

این نوشته بنظر می رسد که خلاصه و چکیده کتاب :" میرشایمر/توهم بزرگ: رویای لیبرال‌ها و واقعیت نظام جهانی" است ولی کاش به مسایل روز که همانا انتخابات امریکا و شکست دونالد ترامپ اشاره می کرد

این نوشته بنظر می رسد که خلاصه و چکیده کتاب :" میرشایمر/توهم بزرگ: رویای لیبرال‌ها و واقعیت نظام جهانی" است ولی کاش به مسایل روز که همانا انتخابات امریکا و شکست دونالد ترامپ اشاره می کرد یکی از تفاوت های ترامب با بقیه و از جمله با بایدن در این بود که علیه دخالت های نظامی امریکا بود میرشایمر می نویسد:" ... که لیبرال دموکراسی درون یک نظام سیاسی و اجتماعی موفق است، اما به عنوان سیاست خارجی فاجعه‌بار است و به جنگ و منازعات دامن می‌زند.

در دهه نود میلادی، جهان برای مدتی کوتاه در مرحله تک‌قطبی قرار گرفت. ایالات متحده به عنوان پیروز جنگ سرد، قدرت نظامی و اقتصادی فوق‌العاده‌ای در اختیار داشت که به واسطه آن می‌توانست رژیم‌های سیاسی غیردموکراتیک را تغییر بدهد و نظم لیبرال را به واسطه نهادهای بین‌المللی تحت حمایت خود تقویت نماید. اما با ظهور قدرت‌های آسیایی مانند چین و روسیه، جهان وارد مرحله چند قطبی شده است و قدرت‌های ذکر شده می‌توانند هژمونی و نظم لیبرال را به چالش کشند."علاوه بر این جهان نه تنها چند قطبی شده بلکه قدرت های منطقه ای مثل ترکیه ، عربستان ، اسراییل و ایران ظهور کردند که برخلاف دوران جنگ سرد حاضر به فرمان برداری از ابر قدرت ها نیستند ( نگاه کنید به جنگ قرباغ ، ترکیه علیرغم تمایل امریکا ، اروپا و روسیه به جمهوری اذربایجان برای ادامه جنگ به منظورتصاحب قرباغ ادامه داده است ) امروز صحبت از امپراطوری نئو عثمانی ، امپراطوری شیعه ، امپراطوری عربی و اسراییلی است . این قدرت های منطقه ای دیگر نیروهای گوش به فرمان امریکا و روسیه و چین نیستند و برای عمق استراتژیک و گسترش نفوذ خود وارد یک جنگ شده اند و ترامپ هم با شعار اول امریکا ؛ کمک به سرمایه های کوچک و عدم دخالت نظامی در خارج از امریکا بعنوان یک جنبش طرح است و علیرغم شکست در دل جامعه امریکا باقی خواهد ماند تا انتخابات بعدی !