Skip to main content

ســـالام دوســـلار

ســـالام دوســـلار
lachin
عنوان مقاله:
فتح شوشا یکی از عملیات نظامی تاریخ ساز آزربایجان..

ســـالام دوســـلار...
دوستانی که در ارتش بودند و تا اندازه ای با عملیّات نظامی آشنا هستند می دانند که در تاریخ معاصر چند عملیّات نظامی در جهان رخ داده است که تاریخ یک کشوری را عوض کرده است. این

عملیّات نظامی تاریخ ساز هم اکنون در اکثر دانشگاه های ارتش جهان تدریس میشود. به چند نمونه اشاره شود..
1- خط دفاعی نفوذ ناپذیر (( ماژینو )) در مرز فرانسه و آلمان.... همانطور که میدانیم ارتش آلمان با یک مانور نظامی با سرعت برق آسا به این خط دفاعی دور زد و فرانسه را شکست داد.تاکتیک این عملیات نظامی هنوز موضوع های تدریسی در دانشگاه های نظامی است.
2- محاصره استالینگراد..اولین شکست نظامی ارتش هیتلری در دروازه های استالینگراد رخ داد. هرچند که ارتش آلمان بیش از 95 در صد شهر را اشغال کرده بود ولی ارتش سرخ از همان تاکتیکی که از آلمانی ها یاد گرفتند بودند , استفاده کرده و از شمال و جنوب, تقریبآ در یک زمان (با فاصله 24 ساعت از همدیگر) , به شاخه های ضعیف ارتش آلمان حمله کرده و با اتصال ارتش سرخ از شمال و از جنوب , ارتش آلمان را که تقریبآ شامل 200 هزار پرسنل می شد و در استالینگراد مستقر بودند, را محاصره کردند.
3- D-Day...یکی از عالی ترین تاکتیک نظامی متفقین که منجر به آزادی فرانسه , اروپا و بلاخره شکست ارتش آلمان در جبهه های غرب شد.
4-نبرد Dien Bien Phu در ویتنام ...بعد از شکست آلمان هیتلری , ویتنام باز هم به استعمار فرانسه واگذار شد. در جنگ های استقلال طلبانه ویتنام, نبرد Dien Bien Phu تنها عاملی است که ویتنام شمالی بعد از شکست دادن به فرانسه , استقلال پیدا کرد. محل جغرافی Dien Bien Phu درست مثل شوشا در بالا ی کوها واقع شده است به این تفاوت که این محل بوسیله جنگل ها فشرده احاطه شده است. در دره عمیق این محل , ارتش فرانسه با آخرین تجهیزات جنگی مستقر شده بود. نظامیان فرانسه اعتقاد داشتند که هیج تجهیزات نظامی را نمی توان به بالای کو ها و از بین درختان جا بجا کرد . ولی با تاکیتیک های لجستیکی ژنرال ( ویین جیاپ ... چند سال پیش مرد) تمام تجهیزات نظامی به بالای کوها برده شد .در این جنگ فرانسه شکست خورد و بیش از 12 هزار نظامی فرانسه به اسارت در آمد. بعد از این شکست , یواش یواش سربازان امریکایی وارد ویتنام شدند.
5- نبرد شوشا...فرقی که بین Dien Bien Phu و شوشا هست , این است که هر چند که شوشا در بالای کوها قرار دارد ولی به وسیله جنگل احاطه نشده است. در این نبرد تاریخ ساز ( کماندو های مخصوص ارتش آزربایجان ) اکثر عملیات نظامی را انجام داده اند . گفته میشود که در چندین محل حتی جنگ های (( تن به تن )) رخ داده است. حتم دارم که در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری در این باره خواهیم داشت..
دوستان ... جا دارد که آزاد شدن سرزمین های اشغالی را به تمام دوستداران استقلال و آزادی تبریک گفته و از تمام جان باختگان این جنگ تشکر بکنیم. پیروزی ارتش آزربایجان تیغی است بر چشم فاشیست های آریا پرستان که میخواستند کشور آزربایجان را از روی کره زمین محو بکنند..