Skip to main content

ســـالام دوســـلار

ســـالام دوســـلار
lachin
عنوان مقاله:
پیام علیرضا فرشی از زندان فشافویه به مناسبت سالروز سوزاندن کتابهای ترکی در آذربایجان..

ســـالام دوســـلار..
روز 26 آذر مصادف با سوزاندن کتاب های آزربایایجانی به زبان تورکی است.
https://www.youtube.com/watch?v=SqIjTOsZbUQ&feature=emb_logo&ab_channel…
( راه آراز همچنان

ادامه دارد )..
پیام علیرضا فرشی را با لینک بالائی میتوان شنید...

مهندس فرشی می گوید: «"کندیمیز کیتاب وقفی" از ۴ سال پیش آغاز به کار کرده و هدفش خدمت به نویسندگان تورک، زبان تورکی، روستاهای تورک و کودکان تورک است. "کندیمیز وقفی" با شعار "هر روستا یک کتابخانه تورکی" شروع به فعالیت کرده و در این راستا طی ۴ سال گذشته به ۴۰ روستای آزربایجان کتاب تورکی اهدا کرده است.»
این فعال مدنی آزربایجان می افزاید: «بر اساس خبرهای خوبی که دریافت کرده ام، علیرغم زندانی شدن من، کندیمیز وقفی از فعالیت بازنمانده و همچنان در حال اهدا کتاب به روستاهایمان می باشد و بدین وسیله آثار تورکی نویسندگانمان به روستاهایمان راه باز کرده و آنها را با زبان، تاریخ، ادبیات و فرهنگ تورکی آشنا می کند.»
مهندس علیرضا فرشی تاکید می کند به جای غصه خوردن و نفرین بر اینکه ۷۴ سال پیش رژیم پهلوی، کتاب های تورکی را در آزربایجان سوزانده، این روز را به روز اهدا و وقف کتاب تورکی تبدیل خواهیم کرد.
ارتش ایران در ۲۶ آذر ۱۳۲۵ پس از ساقط کردن حکومت ملی آزربایجان، جشن کتابسوزان به راه انداخت. در این اقدام ضد انسانی و ضد فرهنگی، مامورین رژیم پهلوی کتاب های تورکی را در میادین و مدارس شهرهای آزربایجان جنوبی جمع آوری کرده و آتش زدند.
لازم به ذکر است، مهندس فرشی به همراه سه فعال دیگر آزربایجانی به علت شرکت در مراسم «روز جهانی زبان مادری» در سال ۱۳۹۲ بازداشت شد و در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به اتهام «عضویت در گروه و دستجات علیه امنیت ملی» هر کدام به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند. آقای فرشی جهت اجرای این حکم در ۳۱ تیرماه ۹۹ راهی زندان شد.