Skip to main content

ســـالام دوســـلار

ســـالام دوســـلار
lachin
عنوان مقاله:
زمان ساحتن تاریخ و هویّت جعلی برای تورک های ممالک محروسه ایران خیلی وقت است که سپری شد.!

ســـالام دوســـلار...
آقای محسن کردی و پگاه
1- ما آدری زبان نیستینم .ما ترک هستیم و زبان ما هم ترکی است. همانطور که ما زبان امریکایی , استرالیائی , نیوزلندی, ایرلندی, مکزیکی, چینی , نداریم , زبان

آذری هم نداریم.مردم آزربایجان با زبان ترکی حرف میزنند و امیدواریم که به این زودی با زبان مادری تورکی هم تحصیل بکنند. هرچند که در این سال های اخیر خیلی ها سعی میکنند که برای ما یک (( هویّت جعلی )) پیدا بکنند. مردمی که تاریخش را خارجیان بنوسند , خیال میکنند همان کار را می توانند برای ما بکنند.
2- تا زمانی که شما تورک نبوده اید و در یک فرهنگ بیمار گونه مالیخولیائی رستاخیزی تنها بخاطر تورک بودن اجداد و خانواده , (( آدم )) حساب نشدن را تجربه نکرده اید, این رنج را نمی توانید بفهمید. من این رنج را در سن 10 سالگی تجربه کردم که این رنج در طول سالیان دراز به یک (( دمل چرکین )) تبدیل گشته است. درست مثل میلیون های تورک های ممالک محروسه ایران.
3- من گرامر و دستور زبان علمی زبان مادریم یعنی ( تورکی ) را در انگلستان شروع کردم به یاد گرفتن. چون در زمان سلطنت غیر قانونی پهلویان , تحصیل به زبان مادریم مثل هم اکنون قدغن بود . موقعی که دانشجوی زبان انگلیسی بودم , در اولین ماه ها, نامه ای به آزربایجان شوروی نوشتم که کتاب ها و دیکشنریهای ( ترکی- انگلیسی ) را بطور رایگان برایم بفرستند. دلیل اصلی هم این بود که خوشبخنتانه زبان ترکی و انگلیسی در ساختار های گرامری خیلی شبیه هستند و حتی در بیشتر موارد زبان تورکی ( با قاعده تر ) از زبان انگلیسی و اکثر زبان های دنیاست. معجزه زبان ( تورکی ) در « با قاعده بودن » این زبان با داشتن چندین هزار فعل بسیط.
4- کتاب های که برایم فرستاده شده بود با خط ( سئیرلیک روسی ) نوشته شده بود. خوشبختانه بعد از فروپاشی شوروی , اولین کاری که جمهوری آزربایجان کرد , خطّ زبان تورکی را به ( لاتین ) و یا به خط اصلی این زبان تغیر داد.
5- کسانی که بیشتر بحث زبان مادری را به میان میکشند , همان تورک های داخل ایران هستند و نه در خارج از ایران . خیلی ها در ایران تنها بخاطر تحصیل به زبان مادری در زندان بسر میبرند.
6-عنوان کردن مناطقی همچون (( آران )) در بحث های سیاسی بازگوی فرهنگی است که مردمانش فقط در « گذشته » زندگی میکنند چون برای آینده برنامه ندارند. نزدیک بیست سال در انگلستان زندگی کردم ,کسی در باره ( امپراطوری انگلستان ) حرف نمیزد.
و اما در باره تورک بودن ما.....
(پـــدر بـــر پـــدر مـــر مــــرا تـــرک بــــود......ز فــــرزانــــگــــی هــــر یـــکی گـــرگ بـــود )..
و یا......
(( حیــــــدر بـــا بـــا ننـــه قیزیـــن گـــوزلری...
رخشنــــده نیــــن شیریــــن شیریـــن ســـوزلری....
«تــــرکـــی » دئـــــدیم اوخوســــونلار اوزلــــری..
بیلسینــــلـــر کی آدام گئدر آد قـــالار.....
یـــاغشی پیســـدن آغیـــزدا بیــــر داد قـــالار....
در این بیت معروف حیدربابای شهریار ........شاعر نمی گوید که... (( «آذری » دئـــــدیم اوخوســــونلار اوزلــــری..)).
- کسانی که میخواهندبرای ما یک هویّت جعلی بسازند, لطفآ اول تاریخ خودشان را بطور علمی و دور از احساسات ناسیونالیستی تحقیق بکنند و بعد برای دیگران تاریخ و هویّت بسازند. قوربانام.. چوخ ساغ اول...