Skip to main content

یونسکو یک کمی دیر بفکراین

یونسکو یک کمی دیر بفکراین
پگاه ستایش
عنوان مقاله:
حق تحصیل به زبان مادری، یکی از حقوق اساسی انسان‌ها

یونسکو یک کمی دیر بفکراین افتاده.
امروزه هرکسی که زبان انگلیسی نداند دیگر بیسواد محسوب میشه. چراکه اینترنت تبدیل شده به نقطه ی تمرکز دانش بشری.

حتی باشندگان آلمان و فرانسه هم اگر انگلیسی ندانند کمیتشان لنگ میماند. یعنی میروند بسمتی که آموزش زبان انگلیسی از واجبات آموزش باید باشد تا آینده ی بهتری برایشان فراهم باشد.
من درشهرستان های مختلفی بوده ام و دیدم که خانواده ها برای اینکه فرزندانشان درآینده موقعیت بهتری داشته باشند با وجودیکه زبان مادری دیگری دارند ولی تلاش میکنند در خانه هم فارسی حرف بزنند چرا؟ آیا کسی مجبورشان کرده؟ خیر آینده ی بهتر را در این میبینند که فرزندشان مسلط بزبان اکثریت باشد تا بهتر در جامعه جا بیفتد.
حال با توجه به سیطره قدرتمند زبان انگلیسی و اینکه حتی فارس زبانانیکه میخواهند آینده فرزندانشان بهتر شود, معلم زبان انگلیسی میگیرند یعنی هزینه اضافی میکنند تا شانس توفیق فرزندشان را بیشتر کنند.
من براین باورم که بشریت ناگزیر از همزبان شدن است. و این زرنگی انگلیس بود که زبان خودش را در آمریکا و اینک در کل جهان مسلط کرد.
حالا در این گیرودار یکهو کسانی پیدا شدن که زمان را میخواهند بعقب برده و در این جو زبان بین المللی, هوس کردن فرزندشان بزبان ده بیست میلیون نفری خودشان درس بخواند تا در آینده در سازمان فضائی شاید اربیل عراق استخدام شود؟
خدا کنه اشتباه نکرده باشند وگرنه روزی صد مرتبه فرزندخودشان لعنت میکند به چنین دگم اندیشی.