Skip to main content

استراتزی روسیه در باره ایران

استراتزی روسیه در باره ایران
کیانوش توکلی

استراتزی روسیه در باره ایران ، استفاده ابزاری از حکومت ملا ها بوده است . روسیه بهترین روابط را با اسراییل دارد

استراتزی روسیه در باره ایران ، استفاده ابزاری از حکومت ملا ها بوده است . روسیه بهترین روابط را با اسراییل دارد . در ظاهر و بطور تاکتیکی روسیه از ایران در مقابله با امریکا حمایت می کند و لی در سوریه کاملا همسو با اسراییل عمل می نماید؛ بطور مثال وقتی هواپیما های اسراییلی برای حمله وارد مرز سوریه می شوند ؛ هواپیماهای روسی انها را اسکورت می کنند. اخیرا درگیری بین نیروهای ایرانی و روسی درسوریه رخ داده است و این آفتاب نیوز هر چند از رسانه های جناح علی خامنه ای است , متوجه سیاست دوگانه روس ها در مورد ایران شده است. واقعیت این است که ایران با امریکا مواضع مشترک زیاد دارند ولی اخوندهای احمق و نادان دارند ریشه به تیشه ایران می زنند.
به ادعای نویسنده مقاله افتاب نیوز؛ "تردیدی نیست که بسیاری از مقام‌های حکومت تحت رهبری اسد مایل نیستند نیرو‌های وابسته به ایران در سوریه حضور داشته باشند. آنان احساس تحقیرشدگی می‌کنند و به نظرشان نیرو‌های ایرانی رفتاری دارند که گویی دمشق به آنان تعلق دارد. به طور مشابه، روسیه نیز از حضور ایران در سوریه خسته شده است. سرمایه‌گذاری عظیم روسیه در سوریه تا زمانی که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه باشند نتیجه‌بخش نخواهد بود. روسیه مایل نیست درگیری‌ها در سوریه ادامه یابد و شبه نظامیان را مسبب این درگیری‌ها می‌داند....همچنین، مذاکرات درباره مبادله زندانیان میان اسرائیل و سوریه با میانجی‌گری روسیه نشان از عمق تعهد و دوستی میان پوتین و "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل با یکدیگر دارد. روسیه آشکارا حریم هوایی سوریه را برای حمله جنگنده‌های اسرائیلی به منافع ایران باز گذاشته است. منابع اطلاعاتی امریکایی اطلاع داده‌اند که حریم هوایی سوریه انباشته از جنگنده‌های روس و اسرائیلی است که در هماهنگی نزدیک با یکدیگر پرواز می‌کنند."سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه اخیرا به اسرائیل تعهد داد که اگر تهدیدی از جانب سوریه علیه اسرائیل وجود داشته باشد روسیه آن تهدید را خنثی خواهد کرد. همچنین، روی کار آمدن بایدن در امریکا سبب شده تا روسیه بخواهد معماری امنیتی جایگزین امریکا را در منطقه طراحی و اعمال کنند. "جیمز جفری" نماینده دولت ترامپ در امور سوریه اخیرا هشدار داده بود که روس‌ها به اندازه ایرانی‌ها رقیب امریکا در منطقه هستند. در واقع، دور شدن دولت بایدن از رهبران عرب ممکن است سبب شود تا دولت‌های عربی به دنبال روابط نزدیک‌تر با روسیه باشند"...علاوه بر آن، مسکو علاقمند به تقویت برجام و مذاکرات مشابه در سطح منطقه‌ای برای محدود کردن دست گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران در سوریه است.

دیپلماسی روسیه در لبنان نیز مبتنی بر حمایت از "سعد حریری" برای تشکیل دولت بوده است. این عرصه دیگری است که دیپلماسی روسیه می‌تواند نفوذ ایران را محدود کند. به نظر می‌رسد بایدن از ترکیه به عنوان عضوی از ناتو خواهد خواست تا جلوی جاه طلبی و توسعه طلبی پوتین را بگیرد؛ به ویژه آن که در مسئله قره باغ، ترکیه از جمهوری آذربایجان حمایت کرد در حالی که مسکو تا آخرین مراحل درگیری موضعی آرام اتخاذ کرده بود. روابط نزدیک ترکیه با اوکراین از جمله کمک‌های نظامی ترکیه به آن کشور نیز اقدامی تحریک کننده علیه پوتین و تسلط روسیه بر دریای سیاه خواهد بود".